Розробки уроків із української мови





 Тема. Числівник як самостійна частина мови
Мета: знати загальне значення числівника, його морфологічні ознаки,синтаксичну роль, вивчені орфографічні правила; правильно писати слова з вивченими орфограмами, знаходити і виправляти помилки на вивчені правила; розвивати творчі вміння використовувати утворенні числівники у власних висловлюваннях; виховувати любов і повагу до українського фольклору.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементамиузагальнення знань
Обладнання. Кросворди, ребуси, схеми, криптограми, речення-загадки,головоломки, завдання.
                                                            Хід уроку
І. Організація учнів.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Добрий день, сідайте. Сьогодні у нас підсумковий урок з теми «Числівник як самостійна             частина мови».
Щоб стати самостійними,
Замало захотіти –
Насамперед повинен
Це чимось заслужити.
Іменник і прикметник
Довів своє звання.
Думку про статус Числівника
Підтвердять ваші знання.

- Для того, щоб закріпити і узагальнити ваші знання з теми «Числівник як самостійна                частини мови», ми проведемо мовну вікторину. Проводити її ви будете самі,                                  використовуючи свої творчі знахідки. А в кінці уроку ми підведемо підсумки.
ІІІ. Вікторина.
Ведучий. Розділимось на 3 команди. Вікторина проходитиме в 3 турніри. Кожна команда      по черзі буде опитувати інші дві. Правильна відповідь – 1 бал. В кінці вікторини визначимо          переможців.
Перший турнір розпочинає команда І.
Капітан команди І. Наша команда підготувала завдання з розділів «Значення числівника.      Кількісні числівники».
(Розряди за значенням, за будовою, граматичні ознаки, відмінювання).
Учні по черзі пропонують свої завдання, використовуючи свій творчий матеріал.
Письмовий матеріал.
1.         Записати правильно і швидко словосполучення за цією схемою.
пара? (день) кілька?
( В українській мові слід казати «кілька день» (дні), а не «пару днів»).
2.         У реченні визначити числівник і довести це.
Багато снігу – багато хліба.
( У цьому реченні числівник «багато» вжитий з іменником «снігу». Якщо слово «багато»         виступає у словосполученні з іменником, який є назвою конкретного предмета, тоді він є             числівником).
3.         Завдання із скоромовкою.
Хитру сороку спіймати морока.
А на сорок сорок сорок морок.
- Хто швидко правильно вимовить скоромовку?
- До якого типу відмінювання відносяться числівник із цієї скоро -
мовки?
-              Хто провідміняє цей числівник нашвидше?
(Числівник «сорок» відносяться до IV типу відмінювання числівник
 -40-90-100. Н. в., З. в. – сорок, Р. в., Д. в., О. в., М. в. – сорока).
  Ведучий.  Другий турнір
  Капітан.  Наша команда підготувала завдання з розділів «Значення числівника.                     Порядкові числівники» (розряди за будовою, граматичні ознаки, вимова, звязок з іменником,   відмінювання). Учні пропонують І і ІІІ командам свої завдання на основі підготовленого              матеріалу.
  Письмові завдання.
1.         Записати правильно.
Котра година?
Правильно!
О котрій годині?




2.         Скласти за схемою.
(Дробові числівники часу та цілі, що означають кількість хвилин якогось часу,          передаються відповідним дробом з прийменником:
    з прийменником «на» - до половини години;
    з прийменниками «до, на» - коли буде половина години;
    з прийменниками «до, за» - коли перейшло за половину).
    3. Знайти помилку.
    Від цього берега до іншого буде не більше двадцяти метрів.
    (В сучасній українській мові займенник «інший» вживається поруч з порядковим        числівником «другий». Часом ставлять займенник там, де без числівника не обійтись.
    «Від цього берега до другого…» - бо в річки два береги – один і другий.
    Ведучий. Третій турнір
    Капітан команди ІІІ. Наша команда підготувала завдання з розділів «Правопис    числівника. Синтакична роль числівника».
    І і ІІ команди пропонують свої завдання.
    Письмові завдання.
1.    Записати числівники словом у відповідальному відмінку.
Працює до (7) поту.
(Сьомого).
(6) ніг, (2) голоси, (4) очей, (1) хвіст.
(Шість, дві, четверо, один).
2. Визначити синтаксичну роль числівників у реченнях.
П’ять помножити на двадесять.
(В цьому реченні числівники «п’ять, два, десять” у ролі підмета).
Фольклорист записав двісті пісень.
На п’ятьох континентах проживає шість мільярдів чоловік.
Уроки починалися о восьмій годині тридцять хвилин.
    Ведучий. Підведемо підсумки. Капітани команд допоможуть підрахувати бали. Після підрахування балів визначають переможців.
IV.               Тепер підведемо підсумок і узагальнимо те, що дізнались про числівник.
                    Чому числівник відносять до самостійних частин мови, незважаючи

**
       на розбіжності у поглядах на це деяких мовознавців?
                    Числівник можна віднести до самостійних повнозначних частин мови, тому що ця частина мови має своє лексичне значення – числа, кількості й порядку при лічбі, до числівника можна поставити питання.
*                    Числівник має свої морфологічні ознаки і поділяється на кількісні й порядкові, кількісні поділяються на розряди цілих, збірних, дробових.
*                    Деякі кількісні числівники, а також порядкові мають ознаки роду, числа, всі числівники змінюються за відмінками.
*                    Числівники мають свою синтаксичну роль, хоча виступають більш як дублери прикметника, іменника, дієслова.
*                    Отже, числівники можна вважати самостійною повнозначною частиною мови.

V.  Оцінювання і аргументація оцінок за усні відповіді.
    - Молодці, сьогодні ви добре підготувались і працювали на уроці, були активні.
    - Письмові й творчі роботи я перевірю і тоді виставлю оцінки.
VI. Домашнє завдання.
    «Рідна мова», 5 кл. Займенник, стор. 180:6 кл., стор. 25
   «Стилі мовлення».



Додаток 1
Віршик про числівник
Числівник відомий і дошкільняті –
Він же вчить нас рахувати,
І оцінку гарну заробити
Вам Числівник допоможе,
Порахувати все він зможе.
Всі числа по порядку він складе
І найскладніше він знайде,
Бо той хто дружить із Числівником,
Той може стати і відмінником.
Додаток 2
Вірш про прийменник
Якось вранці встали ми,
З сином в ліс гулять пішли.
Ми йдемо, співаємо,
Навколо поглядаємо.
Раптом син лякається:
- Що тут відбувається?
Він мене питає:
- Тут чогось не вистачає?
Ми поглянули навколо:
Ліс, дерева, річка, поле –
Все якесь однакове,
Все якесь ніякове.
Сонце – пляма, небо – яма.
Не велике не мале,
Не таке, і не сяке.
Розгубилися ми з сином.
Що це ще за чудасія?
Раптом ми почули сміх…
Підійшли до річки,
Ну, а там: поховались по кущах
10 тисяч чоловіків,
Може, навіть трохи більше, -
І великих, і малих,
І високих, і низьких,
І червоних, і зелених,
І швидких, і гомінких,
Лісових і степових,
Добрих, злих, смішних,
Серйозних, дерев’яних, золотих.
І солодких, і гірких, і тендітних,
І дебелих, і засмучених, веселих…
Хочте, вірте, хочте – ні,
Серед них був навіть мій і Андрійків.
От так диво. Галас, крик,
Пісня, сльози, танці, сміх…
Тут ми з сином здогадались…
- Це ж чого ви тут зібрались?
Чи роботи вам немає? –
Син суворо в них питає.
Раптом стихло біля річки,
Зупинились чоловіки.
Глянули навколо,
Зрозуміли, що до чого.
І розбіглись, хто куди.
Ми ж залишились самі



Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Кількісні числівники (на означення цілих чисел, дробові, збірні). Порядкові числівники, числівники прості й складені.
Мета: Сформулювати уявлення учнів про числівник як частину мови,
сприяти зміцненню навичок вивчення морфологічних ознак числівників; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити числівники в текстах, визначити їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях; виховувати в учні кмітливість, самостійність мислення.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, схеми, таблиці
Хід уроку
  І. Актуалізація опорних знань учнів
  Робота з текстом. Вправа 324. (уривок оповідання Всеволода Нестайка «Імпічмент»).
1.          Визначити тему та основну думку. Дібрати заголовок до тексту
2.          Знайти числівники. На що вони вказують. Яку синтаксичну роль виконують у реченні?
ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
1.          Слово вчителя
За своїм походженням числівники тісно пов’язані з іменниками і прикметниками. Однак у процесі історичного розвитку мови вони втратили драматичні ознаки, властиві іменникам і прикметникам, перетворилися на абстрактні найменування числових понять..
2.          Завдання учням
·  Робота із фразеологізмами. Пояснити значення кожного з них. Вкажіть числівник та знайдіть «зайве» слово. Доведіть свою думку
·  Говорить п’яте через десяте. Десять раз торгуй, а раз купуй. Зробити на копійку, а розмов на п’ятак. Один як горох при дорозі.
3.          Опитування – інтерв’ю.
Використовується інтерактивний метод «Мікрофон?)
-  Що ви очікуєте від вивчення розділу «Числівник»?
ІІІ. Сприйняти й розуміння учнями навчального матеріалу.
1.Розповідь учителя за таблицями
Числівник як частина мови
Що означає
(загальне значення)
Морфологічні ознаки
Синтаксична роль
Кількісні – число, кількість предметів (скільки)?
Порядкові – порядок предметів при лічбі (який? котрий)?
  Змінюються за відмінками
   Змінюються за числами,
родами, відмінками
Різні члени речення


Означення, присудком
Розряди та групи числівників

Розряди (за значенням)
Групи (за складом)

Прості (одне слово)
Складені (два і більше слів)

Кількісні: цілі числа
дробові числа
збірні числа
Порядкові
чотири, двісті
-
двоє, троє
четвертий, чотирнадцятий
сорок п’ять
одна друга
-
сорок п’ятий


2. Самостійна робота з підручником.
а) Опрацювання теоретичного матеріалу, с.190, зіставити мете рал підручника розповіддю вчителя та таблиця.
б) Складання зв’язної розповіді на лінгвістичну тему «Числівник як частини мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»
в) Робота за підручником.
Виконання вправ 325, 327, 330-331

ІV. Закріплення й усвідомлення вивченого матеріалу
  1. Завдання на дошці у три колонки наведення словосполучення. Поставити питання до виділених слів.
  П’ять дерев       П’ять і три буде вісім         П’ятий поверх
  Три будинки       До трьох додайте сім         У десятому будинку
  Десять зошитів Складіть десять і два
  Виділені слова якої колонки відповідають на питання скільки? і означають кількість предметів?
  Відповідають на питання скільки? і означають число?
  Відповідають на питання який? чи котрий? і означають порядок предметів?
  Висновок: виділені слова – числівники. Вони означають кількість або порядок предметів при лічбі і відповідають на питання скільки? який? котрий?
  2.Розглянути подану схему і з’ясувати, що можуть означати кількісні числівники.

 Цілі числа            Дробові числа              Кількість предметів як одне ціле


  три             одна третя (1/3)            троє 
  Висновок: кількісні числівники можуть означати цілі числа, дробові числа, кількість предметів як одне ціле.
  3. Розглянувши малюнки, зясувати, що означають порядкові числівники.
 
           третій                                                        п’ятий
  Висновок: порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання: котрий? який?
  4. Записати речення, визначити, якими членами речення виступають числівники.
  Вісім і три – одинадцять. Ми ділимо десять на два. Учні п’ятого класу перемоги в змаганні.
  Висновок: числівник може бути підметом, присудком, другорядним членом речення.

  V. Підсумок уроку.
  Заключна бесіда.
-  Що нового про числівник як частину мови ви дізналися на цьому уроці?
-  Які особливості мають числівники при визначенні роду, числа й відмінка?
-  Яку синтаксичну роль виконують числівники в реченні?
-  До якої частини мови належать слова десяток, сотня, половина, чверть?

  VI. Домашнє завдання
  с.187-190, §32,
  вправа 330 (І,ІІ,ІІІ)



Тема. Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові
Мета: навчати учнів розрізняти кількісні й порядкові числівники, сприяти зміцненню навичок визначення морфологічних ознак числівників; формувати и загальнопізнавальні вміння знаходити порядкові й кількісні числівники в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використовувати кількісні й порядкові числівники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєвої – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до своєї родини та Батьківщини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
  І. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашньої вправи
  2. Індивідуальна робота учнів з картками
Картка №1
Записати наведені числівники у дві колонки: у першу – прості, у другу – складені.
Два, дев’яносто, двадцять сім, сорок один, п’ять, сто двадцять п’ять, п’ятдесят, п’ятсот,чотириста дев’яносто три, перший, двадцять восьмий.
Картка №2
Скласти речення з числівниками вісім, шістнадцять, четвертий, сьомий  і визначити, якими вони є членами речення.
  3. Фронтальне опитування.
1)                    Яка частина мови називається числівником?
2)                    Яка синтаксична роль числівника в речення?
3)                    На які розряди за значенням поділяються числівники?
4)                    Як відрізнити числівники від іменників, що мають числове значення?
ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІІІ. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу
1.         Робота в групах
Учні об’єднуються в п’ять групах, кожна група опрацьовує
теоретичний матеріал (протягом 6-7 хвилин) і презентує результати роботи однокласника.
  За значенням і граматичними ознаками числівників поділяються на кількісні (відповідають на питання скільки?) і порядкові (відповідають на питання котрий?).
  За значенням власне кількісні числівники поділяються на такі групи: 1) власне кількісні; 2) неозначено-кількісні; 3) збірні; 4) кількісно-дробові.
  Кожний розряд числівників має певні граматичні особливості.

Матеріал для І групи
До групи власне кількісних числівників належать такі, що називають точною окреслену кількість саму по собі, поза зв’язком з відповідними предметами (тридцять поділити на п’ять буде шість), або кількість тих чи інших предметів (десять будинків). Власне кількісні числівники синтаксично пов’язуються з іменниками, що підлягають лічбі (один трактор, сім тракторів). Виражають лексично кількість, вони не вживаються в однині або множині. Лише числівник один має форму множини (одні двері, одні сани). Не мають вони і роду. Тільки числівник один може вживатися з іменниками всіх трьох родів: числівники два і дві, обидва і обидві, півтора і півтори поєднуються відповідно з іменниками чоловічого (два роки) і жіночого (дві, півтори хлібини) родів.
Числівники тисяча, мільйон, мільярд мають значення роду та числа і відмінюються так само, як іменники.
Матеріал для ІІ групи
Неозначено-кількісні числівники означають неточно визначену, загальну кількість: багато, небагато, кілька, кількасот. Кількісне означення цих числівників виявляється при зіставленні їх з власне кількісними, у сполученні з конкретними предметами, наприклад: Я склав план реконструкції кількох площ і вулиць міста (О.Довженко)
Неозначено-кількісні числівники співвідносяться з деякими прислівниками і займенниками, наприклад: багато читає (прислівник), багато птахів (числівник). Неозначено-кількісні числівники вживаються в усіх стилях мови, за винятком числівників кільканадцять і кількадесят, що вживаються переважно в розмовно-побутовому усному мовленні.
Матеріал для ІІІ групи
Збірні числівники означають кількість предметів як їх сукупність: двоє дівчат, десятеро учнів. До збірних числівників в українській мові належать: двоє (двійко), троє (трійко), четверо…, дванадцятеро…, двадцятеро і тридцятеро. Сюди належать і слова, що означають парність: обидва, обидві, обоє.
Збірні числівники мають обмежену сполучуваність з іншими словами. Зокрема, вони вживаються з: а) множинними іменниками: двоє дверей, троє саней; б) іменниками чоловічого і спільного роду, що означають особу: п’ятеро друзів; в) іменником діти: двоє дітей; г) особовими займенниками: нас троє; їх п’ятеро. Збірні числівники найчастіше вживаються у розмовному та художньому стилях і не властиві науковому й офіційно-діловому стилям.
Матеріал для ІV групи
Кількісно-дробові або дробові числівники означають не цілі, а дробові величини в поєднанні з цілими числами або без них. Оформляються дробові числівники сполученням кількісних та субстантивованих порядкових числівників, наприклад: три четвертих (3/4), п’ять і шість десятих (5,6).
Дробові числівники найчастіше вживаються в точних науках (математиці, фізиці, хімії тощо), властиві науковому, частково офіційно-діловому стилям. Наприклад: Уздовж дороги, як штучна загорожа, тягнуться кактуси до двох цілих і п’яти десятих метра заввишки.
Матеріал для V групи
Порядкові числівники легко повязуються з іменниками і завжди узгоджуються з ними в роді, числі й відмінку. Деякі вчені відносять порядкові числівники до групи порядкових прикметників.
Майже всі порядкові числівники утворюються від основи відповідальних кількісних за допомогою закінчень –ий; -а; -е: п’ять – п’ятий, тринадцять – тринадцята.
Порядкові числівники відмінюються, як прикметники.
Складні порядкові числівники не слід змішувати зі складними прикметниками, першою частиною яких є числівник

Порівняйте

Складні порядкові
числівники
Складні прикметники
чотирьохсотий
чотириярусний
девятнадцятитисячний
дев’ятнадцятиповерховий
сімдесятимільйонний
сімдесятилітній


2.         Презентація навчального матеріалу.
3.         Колективна робота за підручником
1)с.191-195, §33.
2)виконання вправ 335, 336, 340
  IV. Закріплення вивченого матеріалу
  1.Тренувальна вправа
  Завдання: утворити за поданим зразком власне кількісні, збірні, дробові і порядкові числівники
  Зразок: 2 – два – двоє – одна друга – другий.
  4, 6, 8, 9, 11, 14, 30
  2. Робота з текстом.
      Вправа 333. Завдання: Прочитати, визначити тип та стиль мовлення тексту, усі числівники записати словами, визначити їх розряд та вид за будовою. Дібрати заголовок, переказати текст.
VI.           Систематизація й узагальнення знань
         Подумати і дати відповіді на питання:
1.         Назвати розряди числівників за значенням.
2.         Які  ви знаєте групи кількісних числівників? Навести приклади.
3.         Назвати особливості дробових числівників.
4.         Що означають порядкові числівники?
5.         Про що необхідно пам’ятати, визначаючи рід і число числівників?
6.         З якою частиною мови поєднуються числівники? Відповідь підтвердити прикладами.
VІ.  Підсумок уроку
VII.  Домашнє завдання
1.                                 §33, вправа 339 (І,ІІ)
2.                                 Уявити ситуацію, що ви готуєтеся до олімпіади. Підготувати зв’язну розповідь про свій родовід. Використати числівники кількісні й порядкові, прості, складні та складені.

Тема. Відмінювання кількісних числівників. Вживання іменників з числівниками. Буква ь на кінці числівників та перед закінченням у непрямих відмінках.
Мета: Навчити учнів відмінювати прості, складні та складені кількісні числівники, вчити правильно вживати числівники в мовленні у формах непрямих відмінків, формувати вміння визначати орфограму «Буква мякий знак у числівниках», обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати мислення, пам'ять, удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати любов до рідної землі, повагу до символів українського народу.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
  І. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Розподільний диктант. Кількісні числівники, що означають цілі числа, дробові та збірні, записати в три колонки.
  Двадцять п’ять, п’ять восьмих, восьмеро, вісімнадцять десятих, троє, сто, сорок девять, девятеро, три девятих, одинадцятеро, одна одинадцята, вісімдесят.
  ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми та мети уроку
  Проблемне запитання
-              Діти, де, на вашу думку, правильно записано числівники, а де помилково?
П’яти учнів чи п’ятьох учнів
Восьмидесяти чи вісімдесяти відсотків
Не вистачає сто чи ста відер води
О десятій вечора чи в десять вечора
- Що ми повинні вивчити на уроці? Навіщо вам потрібні ці знання?                    
  ІІІ. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу.
  1.Слово вчителя.
  Числівники виділяються серед інших частин мови особливостями походження та специфікою формування, тому в системі їх відмінювання є кілька типів.
  2. Відмінювання та написання кількісних числівників (пояснення матеріалу за таблицями)
  3. Робота за підручником
·                                Опрацювання таблиць відмінювання та іншого теоретичного матеріалу, с. 199-200
·                                Виконання вправ 346, 348(усно), 352(письмово)
IV. Закріплення й усвідомлення вивченого матеріалу
1. Завдання
а) Переписати загадки, ставлячи числівники в потрібній формі . Визначити відмінки числівників. Загадки відгадати.
  Під (один) ковпаком сімсот козаків. Хто вранці ходить на (чотири) ногах, вдень на (дві),а ввечері на (три)? (Три) зубами сіно їсть. Одне «зараз» краще (три) «потім». З (чотири) ногами, (чотири) рогами, душі не має, а душу носить. Загородив дід хлівець для (п’ять) овець. Одне рядно (сім) бабів тягло.
  б) Прочитати й записати словами числа та умовні позначення. Пояснити зв’язок іменників з числівниками
  Зразок: 1,5 кг. – одна ціла і п’ять десятих кілограма, півтора кілограма.
  1/3м; 1/4км; 150 га; 1,25т; 1/2ц; 0,37га; 1,5хв; 140,7%; 16,9дм.
в) Виправити полки в написанні і вживанні числівників.
  П’ятидесяти, півтора тисячі, восьмидесятий, нуль цілих і дві десяті, міліонний, чотирі сьомі, в десять ранку, без п’яти одинадцята, чотирнадцять годин і сім хвилин.
  2. Словниковий диктант. Пояснити вживання та невживання мякого знака.
  П’ять п’ятьома, п'ятнадцять, п’ятдесят, п’ятдесятьма, п’ятсот, п’ятьмастами, п’ятнадцятьох, сім, вісім, десять, шістьма, шістдесят, шістсот, шістдесятьом, шістдесятьох, сімдесятьом.
   3. Складання діалогу на тему «Що таке справжня дружба?»
  V. Підсумок уроку.
  1. Запитання до учнів:
  1) Як відмінюються кількісні числівники, що означають числа?
  2) Які числівники мають дише дві відмінкові форми?
  3) Як відмінюються дробові числівники?
  Оцінювання
  VI. Домашнє завдання.
  §34, с.197-202
  І. гр.вправа 357(І)
  ІІ. гр. вправа 357 (ІІ, ІІІ)

Тема. Проект «Числівник»
Мета: Повторити і узагальнити все вивчене про числівник як частину мови, удосконалювати вміння аналізувати числівники, швидко і правильно  знаходити їх у тексті, відмінювати, визначати їх синтаксичну роль у реченні, розвивати комунікативну (РЗМ), соціальну (робота в гуртках) компетенцію;  аналіз та синтез мислення, пам'ять та увагу; виховувати любов до рідного слова, ціннісні ставлення до себе і до свого народу, своєї країни.
Тип уроку: урок узагальнення вивченого (урок граматичний бій)
Обладнання: «Мовне доміно», макет годинника, дидактичний матеріал для завдання «Буквоград», сигнальні картки, перфокарти.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
  Сьогодні у нас не звичайний, а урок – граматичний бій. Працювати ми будемо у групах, а запропоновані завдання допоможуть нам пригадати, узагальнити і закріпити отримані завдання про числівник.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Ø Інтерактивна гра «Чарівник клубок»
Вчитель. Коли і для чого потрібні будуть нам у повсякденному житті
знання про числівник?
Наведіть приклади (діти висловлюють власні міркування, передаючу клубок).
IV. Актуалізація опорних знань.
Ø Гра «Хто уважніший?».
Вибірковий диктант.
  Виписати усі числівники, що зустрічатимуться у тексті. (Текст про творчість Павла Глазового)
·       Хто такий Павло Глазовий?
·       Які його твори ми вивчаємо на уроках української літератури?
·       У якому жанрі літератури вони написані?
·       Що ви знаєте про гумореску як літературний жанр?
V.Узагальнення та систематизація навчальних досягнень.
Ø Інтерактивна вправа  «Хто кого»
Повторення теоретичного матеріалу; кожна команда задає якомога більше запитань командам-суперницям.
Ø      Гра «Мовчанка».
Розподільний диктант із застосуванням сигнальних карток.
  Вчитель. Я зачитую числівник, а ви, почувши простий числівник, піднімаєте зелену сигнальну картку, а почувши складний числівник, жовту, а складний – червону.
1.         Прості: 5; 2; 100; п’ятий.
2.         Складені: 37; 0,35; 1,3; 186.
3.         Складні: кількасот; 12; обидва.
Ø Гра «Хто швидше?».
За командою вчителя потрібно провідміняти запропоновані числівники на дошці (запрошуються почергово по кілька гравців з кожної команди).
40
4
15
0
600
201-й

Ø     «Буквоград»
Знайдіть і запишіть якнайбільше числівників, що «сховались».
триста
шістдесят
п’ять





Ø Синтаксичний розбір речень.
Один у полі не воїн.
Три вважається числом логічним.
Ø Морфологічний розбір числівників: один, три.
Ø «Мовне доміно» (під музичний супровід).
Утворити якнайбільше числівників (кожна команда отримує «Мовне доміно» і розпочинає працювати за командою)
  Зразок:

девять…
сот
семе…
ро
сорок…

Ø «Знайди помилку» (РЗМ).
Прочитайте запис на дошці, виправте помилки, усно обґрунтуйте
відповідь.
  2 стола, 3 явори. 4 стільця, 6 центнери, 5 сантиметри, 3/8 розчину, 10 яблук.
Поставте в орудний відмінок запропоновані числівники, поясніть їх правопис 9; 16; 50; 80; 400; 90
Ø «Котра година?» (РЗМ).
Виконуючи це завдання, ми скористаємося макетом годинника.
Потрібно назвати всі варіанти години, яку показує годинник.
Ø Робота із фразеологізмами.
Усно поясніть фразеологізми. Введіть їх у речення письмово..
·                         П’яте через десяте.
·                         Одна нога тут, друга – там.
·                         Десятого дорогою обходити.
·                         Сім п’ятниць на тиждень.
Ø Робота на перфокартах.
«Правопис числівників на ь».
№ з/п
ь
ь
Слова
1
+

чотирьох,
2
+

мільярд,
3
+

одинадцять,
4

+
п’ятсот сімдесят три,
5

+
дев’яносто,
6

+
сто сорок другий
7
+

вісьмох,
8
+

п'ятнадцять,
9

+
одна десята,
10

+
шістдесят,
11
+

трьохсот,
12

+
п’ятсот,
VI. Підсумок.
  Коли і в яких числівниках пишуть ь?
VII. Домашнє завдання та його інструктаж.
  Написати твір-мініатюру «У країні чисел».
VIII. Підсумок гри «Граматичний бій».
IX. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Тема:  «Вимова й написання числівників».
Мета: удосконалювати вміння та навички школярів правильно відмінювати та вживати в усному і писемному мовленні числівники різних розрядів; супровідна: удосконалювати навички арифметичних дій; вчити дітей грамотно й цілісно сприйняти світ; виховувати в учнів почуття взаємодопомоги; розвивати пам'ять, увагу, абстрактне та логічне мислення, зв’язне мовлення;
Тип уроку: інтегрований урок української мови і математики.
Обладнання: картки, таблиці, кодоскоп, (мультимедійна дошка).
Хід уроку

І. Мотивація навчання

  - Сьогодні вранці ми отримали телепрограму такого змісту:
  Добрий день, учні 6-го класу! Після магнітних бур цифри та літери посварилися. Тепер ми не можемо розв’язувати завдань. Допоможіть! Президент планети Математика пан Рівниця.
  Тож вирушаймо на допомогу мешканцям планети. А супроводжувати нас у подорожі буде вчитель математики.      

  ІІ. Повідомлення теми уроку

  - На попередніх уроках ми працювали над темою «Числівник» і зрозуміли, наскільки важливою є ця частина мови. Без числівників не існуватиме жодна наука, без них ми безпорадні в щоденному житті. Вміння правильно вимовляти, писати числівники, узгоджувати їх з іменниками потрібні нам повсякчас, на кожному уроці, зокрема і на математиці. Спробуємо на цьому сьогодні переконатися.
  Для того, щоб успішно відбувся наш старт і пройшла подорож, нам треба перевірити, наскільки ретельно ми підготувалися.

  ІІІ. Актуалізація теоретичних відомостей, потрібних на уроці

1.                     Метод гранування.


 складені
 
 
  Учні пояснюють схему, з’ясовують, критерії класифікації, різницю між розрядами числівників.
   2.     Прочитайте ребуси. Які за значенням числівники тут використані? Утворіть від них порядкові. Визначте групу за складом.
Р1А       ПІ2Л                С 3Ж
           (Родина)                       (Підвал)                        (Стриж)
3.  Робота в групах.
  З’ясовуємо особливості відмінювання числівників. Узагальнення результатів: які виникають труднощі при відмінюванні числівників кожного типу?
  - Старт відбувся успішно. Ось ми й у відкритому космосі. На шляху до планети Математики трапиться багато перешкод, які необхідно подолати, розв’язуючи завдання.

IV.                Виконання учнями вправ з мови

1.                     Робота з текстом.
Прочитайте спроектований на дошку тест, узгоджуючи числівники з іменниками. Спишіть, вставляючи пропущені літери й записуючи числівники словами, поясніть орфограми. Якою інформацією збагатив вас текст? Доберіть заголовок до тексту, визначте його тему та стиль. Яку роль виконують числівники в тексті?
  Слов…н…с…кі пл…мена пов…язували число з множиною конкретних предметів: 2(корова), 2(табун), 4(вівця), 5(стріла). Сукупність предметів називали так: п…ятеро (ягнята), троє (мисливці).
  Числом сорок користувалися для позначення великої кількості предметів. Для позначення дуже великих чисел вживали слово «тьма», що означало «тисяча». Щоб позначити міл…он, малювали людину зі зведеними вгору руками. Нуль вказував на відсутність одиниць певного ряду.
  Дроби почали використовувати в (Д, д)авнів Греції, а на Русі з XV столі…я вважалися дроби 1/2, 1/4, 1/8, що позначали половину, чверть, (пів) чверті.
  Взаємо перевірка в парах.

2.                     Робота за індивідуальними картками.
1)                    Знайдіть і виправте помилки. Використовуючи подані числівники, побудуйте зв’язне висловлювання (3-4 речення).
Півтора тисячі, чотири сьомі, в десять ранку, шістнадцять, семи десяти, без пяти вісім, сорока першим, сорок пятих років, на девяностах сімстам.
2)                    Багато мовознавців відносять порядкові числівники до прикметників.
     Доведіть, чи мають вони рацію.

3.                     Компаративні вправи.
Прочитайте числівники, правильно наголошуючи їх. Визначте їх розряд
за будовою. Яка відмінність у вимові і написані поданих числівників у російській та українській мовах?
  11, 14, 70, 589.

   4. Робота в групах «Народознавчий практикум».
   1) Перекладіть текст українською мовою. Знайдіть і підкресліть у тексті числівники й порівняйте їх правопис в обох мовах. Які фразеологізми з числівниками першого десятка є у рідній мові? Порівняйте з російською мовою. Яких фразеологізмів більше – однакових чи різних?

ТАИНСТВЕННОЕ ПИСЬМО

Семь – особое число, в нем есть некое волшебство. Чем ето об’яснить? Примерно четыре тысячи лет тому назад у древних народов, находившихся на территории современного Ирака, были уже первые астрономические познания. Эти народы наблюдали на звездном небе движение пяти планет, которые вместе с Солнцем и Луной составляли семь небесных светил. Древние ученые заметили, что лунный месяц равен двадцати восьми суткам, и разделили его на четыре равные части с тем, чтобы каждый из семи дней посвятить одному из семи божеств. Так возникла семидневная неделя, которая перешла ко многим другим народам и дошла до нас. Число семь считалось священным и было весьма распространено.
3)        Яке число в наших предків славилося магічною силою? (Згідно з легендами, всі великі міста, в тому числі й Київ, стояли на семи пагорбах. Число сім зустрічається у прислівях  та приказках). Подивіться уважно на картки. В якій колонці записані приказки? Як ми назвемо ці вислови на уроці української мови?

Інформаційна картка

1. Сім раз відміряй, а один – відріж
1. Дерти сім шкур
2. Семеро одного не ждуть та
2. До сьомого поту
3. У семи няньок дитина не догляну
3. Сім п’ятниць на тиждень
4. За кусок кишки сім літ пішки
4. Сьома вода на киселі
· Поясніть значення фразеологізмів.
· Як ви знаєте далекого родича?
· Як відповісте людині, котра часто міняє своє рішення?
· Що означає «дерти сім шкур»?
· Уведіть у речення вираз «до сьомого поту».
· В якій ситуації ви б використали кожне з прислів’їв?
· Запишіть власні варіанти прислів’їв та приказок зі словами сім, сьомий.

   5.  Робота із загадками.
  Відгадайте загадки, провідміняйте числівники-відповіді (за варіантами). Які особливості відмінювання числівників сорок,  дев’яносто, сто; тих, які закінчуються на –десят, -сот?
1)                    Сорок п’ят і сорок п’ят. Скільки буде? (Вісімдесят п’ят)
2)                    Скільки їх було: баба, дві матері, дві дочки й онука? (Три)
3)                    Летіли гуси: один попереду, два позаду, два попереду, один позаду, один між двома і троє вряд. Скільки гусей? (Три)

6. Редагування тексту.
  Прослухайте діалог двох товаришів (інсценування). Виправте помилки, які трапляються в усному мовленні, поясніть, у чому суть таких недоречностей.
-  Ходімо в суботу в кіно!
-  Яке це буде число?
-  Одинадцяте люте.
-  Ні, я в п’ять годин іду в басейн.
-  З ким ти туди ходиш?
-  З восьмої школи займається ще чотири хлопця і п’ятеро дівчат.
А всіх у секції десь біля пятидесяти.

  Фізкультхвилинка (граматична)

  Учитель. Якщо я називатиму числівник, руки піднімають угору, прикметник – розведіть у  стони, іменник – витягніть уперед.
  Стотисячний, семиденний, п’ятиденка, двадцятипятимільйонний, восьмирічка, столітній, шеститисячний.
  Яке орфографічне правило ілюструють ці приклади?
  - Ось ми і на планеті Математика. Тому запросимо вчителя математики. Щоб допомогти мешканцям планети, виконаємо відповідні математичні завдання. Це прекрасна можливість практичного використання числівників.

  V. Виконання завдання з математики

  1. Проблемні питання (робота в групах).
  1) – Для чого використовуються числівники на уроках математики?
       - Які числа є найголовнішими  в математиці і чому? (Це числа 1 і 0. Одиниця дає нам всі інші числа:
  11×11=121
  111×111=12321
  1111 ×1111=1234321 і т.д.
  Запишіть словами наведені приклади.
  Появою в математиці числа нуль ми завдячуємо стародавнім римлянам. Якби не було цього числа, то -1+1=2, адже -3,-2,-1, 1,2,3.)

  2) – Скільки, на вашу думку, чисел в математиці? (Їх безкінечно багато. Так, наприклад, я маю 1 цукерку. Якщо я захочу поділитися з учителем мови, ми поділимо її навпіл  1/2. Ви теж захочете цукерку, і ми поділимося з вами 1/30. В Україні мешкає сорок вісім мільйонів громадян, і вони також захочуть цукерку 1/48000000. Так ми можемо ділити цукерку доки її можна буде побачити лише під мікроскопом, але й тоді вона не буде дорівнювати нулю, а лише наближатиметься до нього).
  - Як пояснити, що безкінечна кількість чисел позначається обмеженою кількістю числівників (близько 100 слів)?

  2. Робота а варіантами.
  1) Розв’яжіть подані приклади, записуючи цифри словами, визначте відмінки числівників:
972+59; від 1576 відняти 243; скільки разів 7 міститься в 196; до ¾ додати 0,5.
2) Перепишіть умову, записуючи словами, і розв’яжіть задачу.
             За 11 років гімназії № 14 як закладу нового типу більш ніж 60 учнів стали переможцями всеукраїнських олімпіад, турнірів і конкурсів-захистів наукових робі; близько 140 обласного, майже 550- міського рівня. Скількома переможцями різних рівнів пишається колектив гімназії?
      Перевірка й обговорення результатів роботи учнів.

4.     Гра «Хто швидше».

      Визначте числівник:
1)                     число, яке становить двічі по два;
2)                     число, що становить тисячу тисяч;
3)                     число, яке означає дві сотні;
4)                     дев’ять десятків;
5)                     три сотні.

VI. Підсумок уроку

-         Отже, ми успішно виконали всі завдання і примирили літери та цифри.
-          
  Гра «Ти-оратор»
        Проведення дискусії на тему «Чи можна обходитись без числівників?». Обґрунтуйте свою думку, наводячи відповідні приклади з математик.
        Який висновок можна зробити про вживання числівників?

VIII.    Домашнє завдання (диференційоване)

1.            Подумайте, на який ще уроках використовуються числівники. Випишіть невеликий текст з використанням числівників із відповідного підручника і поставте 3-4 запитання до нього.
2.            Доберіть текст диктанту на правопис числівників.
3.            Напишіть казку «Якби зникли числівники».



























1 коментар: