Формування ключових компетенцій учнів засобами інформаційно-комунікаційних технологій

                Відділ освіти, молоді й спорту Гуляйпільської  РДА




                  Опис досвіду роботи з проблеми:
«Формування  ключових  компетенцій  учнів  засобами  інформаційно-комунікаційних  технологій на уроках зарубіжної літератури »

                                                                                
                                                     Жовнір Марина Іванівна
                                                     вчитель української мови та літератури;                                                                        російської   мови та зарубіжної літератури
                                                     КЗ «Любимівська ЗОШ І-ІІІ ст.»
                                                     Гуляйпільської районної ради
                                                    Освіта вища
                                                    Кваліфікаційна категорія«спеціаліст                     
                                                    вищої категорії» (2018 р.)

                                                   2018 р.                             
                                           Рецензія
                                    на педагогічний досвід
учителя української мови та літератури КЗ «Любимівська ЗОШ І-ІІІ ст.» села Любимівки Гуляйпільського району Запорізької області
                                   Жовнір Марини Іванівни
 «Формування ключових компетенцій учнів засобами інформаційно-комунікаційних технологій на уроках зарубіжної літератури »

   Національною доктриною розвитку освіти в Україні в ХХІ столітті визначено, що одним з пріоритетних напрямів її розвитку є впровадження у всі ланки освітньої галузі сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Це забезпечує подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, підвищення якості, доступності та ефективності освіти, вироблення у підростаючого покоління умінь і навичок, необхідних для практичного використання в сучасному інформаційному середовищі.
   Саме тому особливо актуальним методом активізації пізнавальної діяльності учнів під час вивчення зарубіжної літератури на даному етапі розвитку суспільства є використання в навчальному процесі нових інформаційних технологій.
   Представлений Жовнір М.І. досвід пропонує модель організації пізнавальної  діяльності учнів на уроках з використанням нових інформаційних технологій. Метою роботи вчителя є  забезпечення умов компетентнісного підходу у навчанні зарубіжної літератури в умовах технологізації освіти, формування в учнів здатності знаходити правильне рішення в різних життєвих ситуаціях.
   Робота є вдалим поєднанням обгрунтованого, ретельно дібраного матеріалу і складається:  з вступу, де вчитель розкриває актуальність досвіду, звертає увагу на зміст  проблеми, формулює мету роботи, наголошує на практичній значимості  представленого досвіду; основної аналітичної частини, в якій  звертає увагу на провідну педагогічну ідею досвіду та висновків. Педагог описує форми та методи роботи, психолого-педагогічні прийоми ,види проектів, які використовує на своїх уроках, звертає увагу на шляхи використання мультимедійних технологій, перелічує засоби інформаційно-комп’ютерних технологій,  за допомогою яких здійснює формування ключових компетенцій учнів
   Матеріали досвіду свідчать про вміння вчителя створювати максимально сприятливі умови розвитку творчої особистості учня, позитивної мотивації, атмосфери співпраці дітей з вчителем з урахуванням індивідуальних особливостей учнів в процесі використання комп’ютера, інформаційних технологій та мультимедійних засобів у навчально-пізнавальній та творчій діяльності школярів. У практичній діяльності вчитель систематично та цілеспрямовано використовує великий арсенал комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання з відповідним наочним, методичним та дидактичним забезпеченням на уроках зарубіжної літератури таукраїнської мови і літератури.  
   Різноманітність видів діяльності учнів, творчий підхід до застосування на різних етапах уроку, багатий фактичний матеріал, дидактичне забезпечення знаходять відображення у розробках уроків, представлених в досвіді.
   Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі викладання зарубіжної літератури  не є даниною моді чи забаганкою вчителя. Комп’ютер на уроках відіграє важливу, але допоміжну роль. Головним здобутком використання мультимедіа вчитель вважає надання максимальної свободи вибору форм і методів роботи та полегшення способу здобуття знань учнями під керівництвом педагога, формування умінь і навичок. Комп’ютер доповнює, а не підмінює традиційні засоби навчання. Провідним принципом використання ІКТ вчитель вважає принцип педагогічної доцільності й розумної дозованості цифрових ресурсів. Для цього вчителем розробляється система завдань для учнів, урізноманітнюються типи уроків, форми проведення навчальних занять та позакласних заходів. Учитель проводить нестандартні уроки (урок-подорож, урок-суд, урок-дослідження, урок-портрет, прес-конференція).
   Серед вихованців Марини Іванівни є переможці ІІ етапу олімпіади з російської мови та зарубіжної літератури та інших конкурсів. Випускники демонструють високий рівень досягнень в опануванні вивченого матеріалу під час проходження зовнішнього незалежного оцінювання.
   Жовнір М.І. ділиться власними наробками з колегами у школі, опікується впровадженням інформаційних технологій у селі, проводить майстеркласи для вчителів української мови та російської мови з теми «Сучасний урок мови та літератури».
   Матеріали досвіду рекомендовано до використання вчителям зарубіжної  літератури за умови відповідної матеріально-технічної бази та педагогів, які мають відповідний рівень ІКТ-компетентності.

Завуч школи:                                     Стецик В.П. ___________

  12 листопада 2018 р.


















                                                 Анотація

   В даній роботі розглядається опис професійного досвіду вчителя КЗ «Лю-бимівська ЗОШ І – ІІІ ст.» Жовнір Марини Іванівни з теми: «Формування ключових компетенцій учнів засобами інформаційно-комунікаційних технологій на уроках зарубіжної літератури ».  Також тут представлені приклади  засобів інформаційно-комп’ютерних технологій, за допомогою яких вчитель здійснює формування ключових компетенцій учнів. А саме: презентації, публікації, інформаційні бюлетені, схеми, таблиці, інтерактивні кросворди, віртуальні екскурсії, комп’ютерні диктанти і т.д. Учитель уміло поєднує інтерактивні методи навчання з інформаційними технологіями, що дає можливість перейти від репродуктивного до продуктивного навчання, сприяє формуванню компетентної, творчої, активної особистості.
   Суть досвіду полягає у пошуку нової системи співпраці з учнями, альтернативної структури уроків, створення умов для розкриття активної творчої особистості. Педагог застосовує комп’ютерні, мультимедійні та інформаційні технології у якості дидактичних засобів для підвищення мотивації та індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей дітей та для створення благополучного емоційного фону. Використання комп’ютерних технологій у навчанні не тільки збільшує швидкість передачі інформації дітям та підвищує рівень її засвоєння, а й сприяє розвитку таких процесів як увага, пам’ять, мислення, уява, мовлення, бере участь у інтелектуальному, емоційному та моральному розвитку дітей.
   Результати досвіду можуть бути використані вчителями зарубіжної літератури, української мови та літератури на уроках та позакласних заходах з предмета, що сприятиме підвищенню ефективності уроків, формуванню ключових компетенції учнів.
    На нинішньому етапі розвитку українського суспільства педагогічна наука потребує глибокої перебудови відповідно до реалій сучасного життя, в усі сфери якого дедалі глибше проникають інформаційні технології. Тому  саме інформатизація освіти має розв’язати завдання підготовки нового покоління для його продуктивної діяльності в умовах інформаційного суспільства.


                                       
                                           Зміст
                                          Опис досвіду
І. Вступ  ………………………………………………………. 5
ІІ. Основна аналітична частина ……………………………...7
ІІІ. Висновки та рекомендації ……………………………….11
ІV. Список використаних джерел ………………………….. 12
V. Додатки ……………………………………………………13


















                                           Опис досвіду
                                          І. Вступ
                                               Не досить оволодіти премудрістю, потрібно
                                               також уміти користуватися нею.           Ціцерон                                                                                                        
   У сучасному світі найціннішим ресурсом стала інформація. Як, не збільшуючи час навчання, навчитися освоювати більший обсяг знань?  Відповідь проста: необхідно здійснювати організацію освітнього процесу на основі нової технології навчання з використанням інформаційних технологій. Наше суспільство, яке дбає про своє майбутнє, повинно не стояти осторонь нових інформаційних технологій,  а навчитися грамотно їх застосовувати . Актуальність                                                                                                 
   Державна цільова програма впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків»  з метою поетапного переходу до нового рівня освіти націлює педагогічних працівників на оволодіння зазначеними технологіями.
    Сьогодення висуває  суспільний запит на виховання творчої особистості, здатної самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі і нестандартні рішення.  Найважливішою вимогою до школи є конкурентоспроможність випускника, якого б вирізняли  самостійність, критичність і творчість мислення, висока інформаційна грамотність.  Адже в сучасних умовах комп’ютер виступає як засіб вирішення навчальних та професійних завдань, як знаряддя людської діяльності, використання  якого змінює і збільшує можливості нагромадження й застосування знань, значно розширює межі пізнання. Актуальність досвіду полягає в необхідності навчити дітей здобувати та осмислювати інформацію шляхом  використання ІКТ.                           
Зміст проблеми
 Звідси виникає проблема: впровадження сучасних інформаційних технологій у практику навчально-виховного процесу, адже це один із найважливіших чинників успішності молодої людини. Розв’язання цієї проблеми можливе шляхом експериментальних умінь, дослідницької проектної діяльності учнів на уроках та в позаурочний час. Для вирішення цієї проблеми  практикую традиційні технології організації навчальної діяльності. Надаю перевагу особистісно зорієнтованому навчанню, основні принципи якого висвітлені  в дидактичних працях І.С. Якиманської, методичних посібниках  Г.П. Гузика, А. Фасолі.  Ця технологія сприяє індивідуалізації навчання, здійсненню диференційованого підходу.  А самовираженню, самореалізації особистості допомагає проблемне навчання.
   Серед інноваційних застосовую інтерактивні технології, які пропагуються:              О.М. Пєхотою, Л.В. Пироженко, О.І. Пометун. Керуючись методичними порадами Л. Скуратівського, Г. Шелехової, використовую інформаційно-комунікаційні технології навчання.
Мета досвіду полягає у  забезпеченні компетентнісного підходу у навчанні зарубіжної літератури  в умовах технологізації освіти, формуванні в учнів здатності знаходити правильне рішення в різних життєвих ситуаціях.
Відповідно до Державного  cтандарту базової і повної загальної середньої освіти, визначаються вимоги до освіченості учнів основної і старшої школи про формування різноманітних компетентностей, а саме:
-         інформаційно-комунікаційна компетентність – здатність учня використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань;
-         проектно-технологічна компетентність – здатність учнів застосовувати знання, уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності;
-         особистісно зорієнтований підхід – спрямованість навчально-виховного процесу на взаємодію і плідний розвиток особистості педагога та його учнів на основі рівності у спілкуванні  та партнерства у навчанні.
Практична значущість представленого досвіду
   Сьогодні особлива увага повинна приділятися практичній і творчій складовим навчальної діяльності.  У вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів актуалізується роль уміння здобувати інформацію з різних джерел, засвоювати, поповнювати та оцінювати її, застосовувати способи пізнавальної і творчої діяльності. Зрозуміло, що процес отримання інформації не є проблемою, для учня складнішим є оперування нею. Використання інформаційних технологій при формуванні ключових компетенцій у  навчальному процесі  мають велику значимість, адже грунтуються на повному та глибокому вивченні структури навчальної інформації; враховують всі позитивні та негативні фактори, що впливають на результативність навчання;  гарантовано досягається позитивний результат навчання при виконанні всіх необхідних умов. Ці технології формують в учнів аналітичний тип мислення, тобто вміння порівнювати, виділяти головне, складати план чи алгоритм, визначати найкращий з кількох правильних розв’язків, швидко й точно приймати правильні рішення в різних галузях діяльності людини; розвивають в учнів вміння й навички працювати з великими обсягами різноманітної інформації різного рівня складності.
  У сучасному світі потреба в комп’ютерах постійно зростає – вони необхідні і на робочому місці, і вдома. Тому завданням педагогів на даному етапі є освоєння й впровадження в навчальний процес інформаційних комп’ютерно орієнтованих технологій, які створюють широкі можливості для всебічної активізації особистісно орієнтованих комунікативних форм навчання.
   Перспективність даного досвіду полягає у можливості подальшого вико-ристання інформаційно-комунікаційних технологій не тільки з метою підви-щення ефективності уроків, а й для розвитку пізнавальних можливостей учнів під час роботи з комп’ютером у позанавчальний час, формування їх ключових компетентностей.
                       ІІ. Основна аналітична частина
   Як показує досвід, інформаційно-комунікаційні технології доцільні при ви-вченні будь-яких предметів, адже вони дають змогу не лише пожвавити уроки, а й зробити процес навчання більш цікавим, результативним. Тому провідною педагогічною ідеєю досвіду вчителя Жовнір М.І. є впровадження ІКТ в процесі формування базових компетентностей учнів на уроках зарубіжної літератури "
   Застосування комп’ютера та мережі Інтернет дозволяє активізувати розумову діяльність учнів, віртуально подорожувати видатними місцями, об’єктивно оцінювати знання учнів, працювати в індивідуальному темпі.
Обгрунтування досвіду  
Важливим чинником для інтенсифікації на уроках мови та літератури є використання інформаційних технологій,які:
·        підвищують ефективність, якість, результативність процесу навчання;
·        забезпечують  спонукальні стимули, що зумовлюють активізацію пізнавальної діяльності; поглиблення міжпредметних зв’язків.
   Використання інформаційно-комунікаційних технологій роблять урок цікавим, адже вони яскраві і надовго запам’ятовуються, створюють позитивну атмосферу. Використовую їх під час вивчення нового матеріалу; під час узагальнення і систематизації знань;  повторення;  контролю засвоєного матеріалу. ..   Інформаційно-комунікаційні технології навчання поєдную з апробованими, результативними технологіями:
-         інтерактивним навчанням;
-         навчанням як дослідження;
-         проектною технологією;
-         проблемним навчанням;
-         сугестивною технологією.
Умови створення досвіду
  З метою оволодіння комп’ютерною технологією, подальшого впровадження інформаційно-комунікаційних технологій для забезпечення яксної освіти учнів мною були пройдені курси підвищення кваліфікації за програмами: «Intel. Навчання для майбутнього»,  та майстеркласу «Використання ВЕБ 2.0 технологій».
   Викладання мови та літератури здійснюється за Державною програмою ріня стандарту.  Для впровадження інформаційно-комунікаційних технологій створюю необхідну навчально-матеріальну базу: комп’ютер; мультимедійний проектор; акустична система; комплекти дидактичних мультимедійних матеріалів.
   Науково-теоретичною основою досвіду є напрацювання зарубіжних та українських науковців, методистів і вчителів, які активно впроваджують ІКТ в освітній процес, зокрема: Т.Ладиченко, О,Мокрогуза, С. Хворостенка. Основою формування базових компетентностей стали наукові праці та методичні посібники Л.В. Сохань, Г.М. Несен, І.В. Родигіної, Л.М. Корінько.
Технологія досвіду
   Зважаючи на ряд проблем, які гальмують впровадження ІКТ на уроках мови та літератури (недостатня науково-методична база, відсутність якісних професійно розроблених мультимедійних навчальних матеріалів з предмета, недостатність програмного забезпечення, необхідність об’єднання зусиль вчителів-предметників суспільно-гуманітарних дисциплін у створенні якісних комп’ютерно-орієнтованих навчальних матеріалів і створення для цього відповідного Інтернет-ресурсу, недостатні технічні умови використання ІКТ в школі) застосовую такі типи мультимедійних засобів, як:
·        інтелектуальні ігри, вікторини;
·        таблиці, графіки, діаграми, схеми;
·        відкриті, закриті, комбіновані тести;
·        інтерактивні кросворди;
·        комп’ютерні диктанти;
·        презентації, публікації, інформаційні бюлетені;
·        віртуальні екскурсії, подорожі;
·        навчальні і художні фільми;
·        конструктори уроків.
   Інформаційно-комунікаційні та мультимедійні технології у рамках шкільної освіти  використовую на різних етапах одного уроку: у процесі перевірки домашнього завдання, під час актуалізації опорних знань учнів, мотивації навчальної діяльності учнів, вивчення нового матеріалу, закріплення.
   Так, наприклад, при вивченні теми  "Концепція світу та людини в оповіданні Ф.Кафки "Перевтілення" використовувала презентацію під час пояснення нового матеріалу та фрагменти фільму "Перевтілення" під час закріплення матеріалу.
   Перевірка знань учнів з вивчених тем, понять:  перевіряю за допомогою кросвордів, тестів, вивчення домашніх завдань – за допомогою комп’ютерних диктантів.  Найпоширенішим типом мультимедійних засобів, які  використовую на уроці є навчальні інтерактивні презентації, оскільки саме вони під час пояснення нового матеріалу дають змогу добре унаочнити лекцію, дозволяють педагогові викладати матеріал , залучаючи учнів до активної пізнавальної діяльності.  Створюючи якісну презентацію,  дбаю про те, щоб зміст її був цікавим, логічним, доступним для засвоєння учнями конкретної вікової категорії, намагаються поєднати мультимедійність, інтерактивність, анімацію, що зумовлює переваги комп’ютерних презентацій над друкованими на паперах текстами.
   Залежно від мети уроку створюю різні види презентацій, що дозволяють: розширити формування ключових компетенцій: отримати інформацію з різноманітних джерел; аналізувати інформацію; поєднувати традиційні та нетрадиційні джерела інформації;опановувати новий рівень засвоєння навчального матеріалу.
      Зацікавлюю  учнів матеріалом уроку, створюючи власні мультимедійні проекти з обраної теми. Для цього використовує різні види проектів:
-         дослідницькі проекти;
-         творчі проекти;
-         рольові, ігрові проекти;
-         інформаційні проекти;
-         практично-організаційні.
      З огляду на це,  шукаю різні шляхи використання мультимедійних технологій на уроках:
*мультимедійні презентації використовую не тільки на уроках, а й в позакласній роботі;
*мультимедійний проект застосовую як форму домашнього завдання;
*використовую  комп’ютер для проведення тестових завдань;
*однією із форм диференціації навчання є домашнє завдання: готую вікторини, кросворди  за допомогою комп’ютера.
   Отже, однією із найважливіших компетентностей, що досягаються в результаті загальної середньої освіти повинна стати інформаційна компетентність, яка передбачає уміння самостійно:
*шукати; * вибирати; *аналізувати; *організовувати; *представляти; *передавати інформацію; *проектувати ; *відповідно реалізувати свої плани.
   Формуванню комунікативної компетентності  приділяю особливу увагу, оскільки вміння спілкуватися усно, писемно рідною мовою є ознакою загальної культури учня, забезпечує успішне «вживання» у соціум. Для цього на уроках і в системі позакласної роботи постійно створюються ситуації для:
-обговорення проблем (дебати, диспути, дискусії, пресконференції, семінари, круглі столи);
-формування власної точки зору (на події, зображені в творі, на вчинки героїв твору тощо);
-вміння доводити власну позицію;
-розвитку культури мовлення;
-вироблення звички адекватного ставлення до критики.                        
    Проводжу нестандартні уроки: урок-подорож, урок-суд, урок-вистава, прес-конференція, урок-портрет, урок-дослідження та ін.   Компетентність продуктивної творчої діяльності виявляється в умінні учнів бачити проблеми, шукати шляхи їх подолання, генерувати ідеї, спланувати та організувати свою діяльність. Для зацікавлення учнів до уроку,  використовую різноманітні технології та прийоми: «Обговорення проблеми в загальному колі»; «Мікрофон»; «Незакінчене речення»; «Мозковий штурм»; «Навчаючи – учись»;   «Ажурна пилка»;  «Аналіз ситуації»;  «Вирішення проблем»; «Дерево рішень»; «Займи позицію»; «Круглий стіл»; «Інтерв’ю»; «Коло ідей»;«Дебати»; «Сповідь»; «Загальна радість»; «Анонс»; «Даю шанс»; «Ефект навіювання»; Рушай за нами»; «Емоційний сплеск».
   ІІІ. Висновки та рекомендації
   Інформаційна компетентність учнівської молоді сьогодні не є задовільною.  Учні ще не вміють досконало оформити результати пошуку, не обізнані з ал-горитмами пошукових завдань. Але вони поступово навчаються працювати в команді. Сильніші учні допомагають слабшим. Шукаючи інформацію в Ін-тернеті, в дітей розвивається уява та просторове бачення. З кожним роком все більше дітей вибирає професії пов’язані із комп’ютерними технологіями.
   Сучасний педагог повинен досконало працювати з новими засобами навчання хоча б для того, щоб забезпечити право учнів на отримання якісної освіти. Інформаційно-освітні ресурси покликані оптимізувати навчальний процес, розвантажити вчителя та допомогти йому в індивідуальній і творчій підготовці до уроку. Адже успіх навчання залежить від творчої особистості вчителя, від його вміння використовувати комп’ютерні презентації, інформаційні технології. Використання комп’ютерної техніки робить урок привабливим і по-справжньому сучасним, відбувається індивідуалізація навчання.
   Таким чином, використання ІКТ та мережі Інтернет на уроках зарубіжної літератури, української мови та літератури забезпечує підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення предмета, формуються у них  навички пошуку, аналізу і використання інформації, що ведуть до підвищення якості процесу навчання і сприяють формуванню в учня ключових компетенцій.
   Результатом творчої діяльності  є підвищення якості навчальних досягнень учнів, зацікавленість  зарубіжною  літературою як навчальними предметами. Серед моїх вихованців є переможці ІІ етапу олімпіад з російської мови   та інших конкурсів. Випускники демонструють високий рівень досягнень в опануванні вивченого матеріалу під час проходження зовнішнього незалежного оцінювання.

                           Список використаних джерел:
1.     Державний стандарт базової і повної середньої освіти.
2.     Наволокова Н.П., Андрєєва В.М. Практична педагогіка для вчителя.//Основа, Х.; 2009, 120 ст.
3.     Національна доктрина розвитку освіти.
4.     Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея.//Основа, Х.; 2009, 88 ст.
5.     Шарко В.Д. Сучасний урок.//К.:2006, 224 ст.
6.     Федоренко В.Л. Ігровий університет: Інтелектуально-пізнавальні ігри україністичної тематики. Посібник. – К.: Грамота,  2007. – 304 с.










Немає коментарів:

Дописати коментар