Розробка уроку за казкою О.Уайльда "Хлопчик-зірка"

                        Відділ освіти, молоді та спорту Гуляйпільської РДА




   Розробка уроку із зарубіжної літератури у 5 класі на тему:

«Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя (За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик-зірка» )
                     
                                              Жовнір Марина Іванівна
                                                                  вчитель зарубіжної літератури
                                                                  КЗ «Любимівська ЗОШ І-ІІІ ст.»
                                                                  Гуляйпільської районної ради
                                                                  Освіта вища
                                                                  Кваліфікаційна категорія «спеціаліст                                                                             вищої категорії»
                                                    2017 р

Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя ( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик  -  зірка»)

Тема. Безмежна велич людської краси. Любов до матері – одна з визначаль-них цінностей життя ( За казкою Оскара Уайльда «Хлопчик  -  зірка»)
Мета: завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О. Уайльда ,розкрити авторське ставлення до краси зовнішньої і внутрішньої,  розкрити значення материнської любові для кож-ної людини;
розвивати усне мовлення, вміння узагальнювати прочитане, робити виснов-ки, вміння розв`язувати проблемні питання;
виховувати любов до матері,  як визначеної цінності життя, як основи духов-ної краси людини
Обладнання: учнівські малюнки, ілюстрації, опорні схеми, сигнальні картки, мультимедійна презентація, аудіозапис пісні  Зоряни  Рощук «Пісня про маму».
Тип уроку: урок  формування і засвоєння нових знань.

                                                Хід уроку
                                                 Епіграф
                                                                   Пробач мені, мамо, я каюсь у всьому,
                                                                   У всьому своєму, у всьому чужому…
                                                                                                               А. Пацалюк

І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя   (Слайд №4)

-Краса… Краса зовнішня і краса душі… Роздумами про співвідношення добра і краси в житті людини просякнуті усі твори англійського письменника О. Уайльда. Письменник не раз говорив своїм дітям про те, що на кожного з них очікують різні життєві випробування, кожен може потрапити в багнюку заздрощів, жадібності, жорстокості, але справжня людина повинна вміти дивитися не тільки під ноги, а й на зірки. Зірки, які розсипав О. Уайльд в казці – це мудрі істини. Пропоную віднайти їх для себе, адже вони мають стати дороговказом для нас у житті.
Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка».
-Була зимова ніч, стояв пекучий мороз. Сніг товстою ковдрою покривав зем-лю й гілля дерев, і коли двоє бідних лісорубів продиралися крізь хащі, нав-круги, потріскуючи, ламались перемерзлі галузки, а коли вони підійшли до Гірського водоспаду, то побачили, що він нерухомо завис, бо його поцілува-ла Крижана Королева. Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути.
І ось такої морозної ночі сталося диво. З неба впала зірка, і лісоруби кину-лись на її пошуки.
-Що ж трапилося далі?
(Учні ланцюжком розповідають хронологію подій, які відбувалися в казці).

Літературний диктант «Так» чи «Ні»  (Слайд №5)
(Користуючись сигнальними картками, учні дають відповіді)
1.Дитина,яку знайшли дроворуби, була загорнута в золотий плащ. (Так)
2.Дружина дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх. (Ні)
3.Хлопчик -зірка ріс гордим, жорстоким, егоїстичним. (Так)
4.Вродливий юнак  прогнав брудну жебрачку із села (Так)
5.Коли  хлопчик став потворним, друзі пообіцяли йому допомогти розшукати матір. (Ні)
6.Хлопчика-зірку викупив злий Чаклун. (Так)
7.Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою. (Так)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності  (Cлайд №6)
-Яким зовні був герой казки? З якими квітами порівнює його автор?
-Квітка – це символ краси. Троянда символізує любов, фіалка-ніжність, нар-цис – гордість, самозакоханість.
Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд не випадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Адже Нарцис – це символ самозакоханості.
Пропоную послухати повідомлення літератора  Цаплі Євгенії про Нарциса.
Повідомлення літератора  (Слайд 7)
-Нарцис – син річкового бога Кефіса й німфи Ліріопи, вродливий юнак, улю-бленець німф, мисливець. Нарцис нехтував усіма дівчатами, які в нього зако-хувалися. Німфа Ехо безтямно закохалася в нього й намагалася будь-що зро-бити, аби він зацікавився нею. Але Нарцис залишався байдужим до  її страж-дань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і пока-рати юнака за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву. Нар-цис був покараний за пиху. Якось на полюванні  він побачив  у джерельній воді своє відображення і так закохався в нього, що з любові помер. На могилі Нарциса виросли квіти (нарциси ).
Вчитель
-Хлопчик-зірка  - самозакоханий, як Нарцис. Зовні він дуже гарний, а думки і справи його – лихі. За прекрасною зовнішністю  у героя ховається кам`яне серце.
-Як ви розумієте вислів «кам`яне серце»? (Кам`яне серце – зло, ненависть, грубість, зневага до людей).
-Як, на вашу думку, бути нарцисом – це добре чи погано?
-Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки ганебні?
Проблемне питання
-Так в чому ж велич людської краси?

ІV.Оголошення теми, мети уроку
-Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповіді на ці запитання. Наша мета : з`ясувати, у чому ж велич людської краси та найголовніша  її  цінність – лю-бов до матері.
(Запис теми уроку, епіграфа)

V. Організація сприйняття і первинного усвідомлення учнями нового матеріалу
Прийом «Асоціативне гронування»
(Слайд №8)
-Де людина бачить красу в житті?
                                             Краса

мистецтво                             людина                                    природа

                    зовнішня                               внутрішня  (духовна)

           дана Богом                                вчинки                      почуття

Робота з текстом казки   (Слайд №9)
-Зачитайте, як автор описує зовнішню красу героя. ( Кучері хлопчика схожі на пелюстки золотого нарциса; губи червоніли, мов квітка; оченята виблиску-вали, наче фіалочки біля води; тіло було білосніжним).
-Як одним словом описати зовнішність Хлопчика-зірки? (Красивий, гарний, приємної зовнішності).
(Слайд №10)
-Чи можемо ми засуджувати хлопчика за те, що він красивий? (Ні).
-Від чого залежить духовна краса людини? (Від вчинків).
-Користуючись підручником, виділіть словосполучення, що розповідають про вчинки героя. (Зневажав дітей лісоруба, став господарем над ними, нази-вав слугами, кидав каміння та гнав з вулиці нужденних, знущався з тварин, любив себе, милувався…)
-Порівняйте вчинки Хлопчика-зірки та Нарциса. (Закоханий в себе, не бачить інших…)
-Який найгірший вчинок скоїв Хлопчик-зірка? (Відштовхнув матір)
Інсценізація «Зрада матері»
(Сіренко Максим і Ігнатович Катерина підготували інсценізацію уривка «Зрада матері»)
Бесіда за змістом казки  (Слайд №11)
-Як був покараний Хлопчик-зірка за це?  (Краса його була спотворена: облич-чя стало, як у жаби, а тіло вкрилося лускою, як у змії)
-Чи усвідомив він свій гріх? Зачитайте  уривок з тексту. ( «Це, напевне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьо-му світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»)
-Що вирішив зробити герой після свого перетворення? (Відшукати свою ма-тір)
-Чому в дорозі він не зустрів любові та милосердя? (З ним поводилися так само, як і він колись чинив з іншими)
-Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, зака-м`яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
-Перелічіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (Пішов шу-кати матір, шукав довгих 3 роки, попросив пробачення у «Божих створінь», яких ображав, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому)
-Хто першим допоміг Хлопчику-зірці у важкий час? Чому? (Зайченя, бо хло-пчик тричі врятував його від мисливської пастки)
Прийом «Мікрофон»
 (Учні по черзі від імені героя розповідають, як до нього ставилися звірі в лісі)
-Коли і чому краса повернулася до героя?  (Коли його пробачила мати. Материнське прощення має велику силу)
(Слайд №12)
-Зовнішність хлопчика змінилася, а чи змінилася його душа? З якого моменту починаються зміни в його душі?
-Коли відчуття щастя переповнило груди хлопчика? (При зустрічі з матір`ю)
-Отже, що робить людину по-справжньому красивою ? (Духовна краса)
Виразне читання
(Учні зачитують за ролями уривок казки про зустріч Хлопчика-зірки з мамою).

VІ. Осмислення знань
Словникова робота  (Слайд №13)
Еволюція –процес постійних змін кого-небудь або чого небудь.
-Яким чином проходила еволюція  головного героя казки «Хлопчик-зірка»?
(Учні добирають цитати до кожного етапу)  (Слайд № 14)
Захоплення власною красою. «Краса обернулася злом для нього»                           
«Він ріс гордим, жорстоким, егоїстичним. Дітей зневажав через їхнє низьке походження»; «не було в нього жалю до бідних, сліпих, покалічених, нуж-денних»; «знущався над тими, хто слабий і хворий»; «знущався над тваринами і птахами».            

Знущався з матері-жебрачки
«Ні, але ж я був жорстоким до своєї матері, і за це зло я понесу покарання. Я обійду увесь світ, аж поки не знайду її та не вимолю в неї пробачення»
                     
Перетворення красеня на потвору
«Обличчя було як у жаби, а тіло в лусці, як у гадюки»

Роки поневіряння
«Три роки він ходив світом, і ніхто у світі не любив його, не поставився добре, чи пожалів його, але це був такий світ, який він сам собі створив у дні своєї великої гордості»

Повернення краси
«Який красивий наш володар!»

Зустріч з матір`ю
«Мамо, мої страждання більші, ніж я можу витримати. Дай мені прощення, і я повернуся назад до лісу.»
-Саме такий шлях довелося пройти Хлопчикові-зірці, щоб спокутувати свій гріх. У серці кожної людини добро бореться зі злом. І тільки від самої людини залежить, що переможе. Людина стає переможцем тоді, коли добро йде від серця.
Складання порівняльної таблиці
-Схарактеризуйте головного героя до і після перетворення

         До перетворення:

-          егоїстичний;
-          жорстокий;
-          пихатий;
-          самозакоханий;
-          злий;
-          грубий;
-          невдячний.

Після перетворення:

-         добрий;
-         милосердний;
-         витривалий;
-         мужній;
-         чутливий;
-         справедливий;
-         терплячий;
-         самовідданий;
-         безкорисливий.


-         -
-         щир

 
 VІІ. Систематизація та узагальнення знань
Пошук відповіді на проблемне питання
(Слайд №15)
-Що зробило Хлопчика-зірку по-справжньому красивим? (Добрі вчинки…)
-Чи легким був шлях до духовного очищення? Назвіть сходинки  духовного очищення героя. (1 - егоїзм, самозакоханість, 2 - страждання,  3- терпіння, 4 - милосердя, - добро).
-У чому ж найбільша цінність життя? (У добрих вчинках)
-Яка головна риса людини? (Любов до матері – одна з визначальних, найго-ловніших окрас людини. Вона возвеличує людей)
-Чи можна цуратися матері? (Цуратися матері - великий гріх)
Робота з епіграфом
-Прочитайте епіграф. Як ви думаєте, чи покаявся головний герой казки?
-Чи заслужив він прощення?
-Чого вчить ця казка? (Любити і поважати неньку. Адже матерів не вибирають)

VІІІ. Рефлексія
Читання вірша ученицею
(Слайд №16)
«Яке найкраще слово в світі?-
Раз мудрий хтось спитав в людей.
«Здоров»,-відповів недужий.
«Ні, молодість»,- сказав старий.
«Найкраще – хліб»,- жебрак говорить.
«Перемога»,- відповів солдат.
«Найкраще – воля»,-раб промовив.
«Ні, правда»,- вигукнув мудрець.
Аж тут озвався несміливо
Сирітка, ще малий хлопчак:
«Най краще слово «мама»,
І всі сказали: «Мама, так!»

-У кожного з вас є мама. А чи часто ви говорите своїм матусям про свої почуття до них?
-Я пропоную на червоних сердечках, які лежать у вас на парті, написати свої побажання матусям.  Вдома ви подаруєте їх ненькам і розкажете про свої почуття до них.
-Тож хай і вас зігріває материнська ласка і любов. (Під пісню Зоряни Рощук «Пісня про маму» діти пишуть свої побажання)

ІХ. Підсумок уроку
Х. Домашнє завдання
(Слайд №17)
(Виконати одне завдання на вибір)
Написати лист-пораду Хлопчику-зірці .
 Скласти кросворд до казки.

Групі «поетів» написати творчу роботу «Зло нічого не дає, крім зла. Вмій прощати, як прощає мати» (М. Луків)





3 коментарі: