Індивідуальний план самоосвітньої роботи

                                       Відділ освіти, молоді й спорту Гуляйпільської РДА
                            
                                                            
                                



                                       Індивідуальний план самоосвітньої роботи                                            
                                                   на 2014/2015 навчальний рік
вчителя Жовнір Марини Іванівни з проблемної теми: «Формування ключових компетенцій учнів засобами інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури»

                                                                     Жовнір Марина Іванівна
                                                                     вчитель української мови та літератури
                                                                     КЗ «Любимівська ЗОШ І_ІІІ ст.»
                                                                     Гуляйпільської районної ради
                                                                     Освіта вища
                                                                     Кваліфікаційна категорія «спеціаліст
                                                                     вищої категорії» (2013 р.)




                                2014 р.

                  ПЛАН  МОЄЇ  САМООСВІТИ


 1.Моя методична карта. ………………………………………………….........................…... 3
3.Програма професійної самоосвіти………………………………………… .........................  5
3.Індивідуальний творчий план вчителя української мови та літератури Жовнір Марини Іванівни на 2014-2015 навчальний рік ( ІІІ рік роботи над проблемною темою)……………………………………………………….. ...............................................................11
4.Створення умов для впровадження настанов курсової перепідготовки. ..........................14
5.Апробація творчих напрацювань вчителя………………………………........................... 15
6.Практична демонстрація роботи вчителя………………………………............................ 16
7.План роботи кабінету української мови та літератури  на 2014-2015 навчальний рік…………………………………………………………………….........................................17
8.Матеріали, оформлені для кабінету української мови та літератури……............................19
9.Виступи з методичних питань(в школі та поза школою)……………..…...........................20
10.Вивчення передового педагогічного досвіду……………………………..........................21
11.Конкурсна розробка уроку для журналу - авторський урок-портрет «М.О. Корф – вчитель народної школи» ……………………………….................................................................…   22
12.Результати роботи………………………………………………………............................ 36



                                         





              І. МОЯ  МЕТОДИЧНА  КАРТА

Прізвище, ім’я, по батькові
Жовнір Марина Іванівна
Рік народження
29.12.1975 р.

Освіта
Вища, Запорізький державний університет

Кваліфікація
Філолог, викладач української мови та літерератури

Який предмет викладаю,     в яких класах
Українська мови – 8, 10, 11 класи.
Українська література – 10, 11 класи.
Російська мова – 5 – 9 класи.
Світова література – 10, 11 класи.
Образотворче мистецтво – 5 – 7 класи.
Педагогічний стаж
18 років
Атестація

2012 р.- встановлено кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії»
Нагороди та заохочення


Грамоти відділу освіти  Гуляйпільської районної державної адміністрації
Час і місце проходження курсової перепідготовки
ЗОІППО,2014 рік- курси вчителів російської мови, літератури та світової літератури зі спецкурсом ІКТ
ЗОІППО,2011 рік- курси вчителів української мови та літератури зі спецкурсом «Методика складання тесту для оцінювання навчальних досягнень учнів з української літератури»






                                         ІІ.  Програма професійної самоосвіти

вчителя української мови та літератури КЗ «Любимівська ЗОШ І_ІІІ ст..»  Жовнір Марини Іванівни


                                        Вступ
Вдосконалюватися, на мою думку, потрібно все життя. Ми, педагоги-практики, найчастіше орієнтуємося на свій досвід. І тому для нас величезний інтерес представляє наука.
І чим більше пізнаєш, тим більше розумієш, скільки ще корисного можна почерпнути для себе.
Педагог-професіонал завжди шукає найоптимальніші шляхи для підвищення якості навчання та розвитку інтересу до предмета. Сьогодні дуже важливо, щоб учитель був творчою, саморозвиненою особистістю. Адже саме Учитель має великий вплив на формування світогляду Людини, яку він навчає.
Сучасний вчитель – це професіонал, він має бути і артистом , і художником, і письменником, і співаком, але при всьому цьому завжди залишатися і учнем. Хороший учитель постійно повинен продовжувати вчитися: вчитися працювати над собою, вчитися спілкуватися  з дітьми, вчитися готуватися до уроку. Вчитися, вчитися, вчитися… Педагогічна діяльність подібна до мозаїки - образ складається з шматочків, кожен з яких необхідно підібрати по кольору, формі, розміру. Праця кропітка, трудомістка: не завжди частинки співпадають. Іноді доводиться все перекладати по - новому.
У Святому Письмі сказано, що всякий, хто вчить, ПОВИНЕН у першу чергу вчити самого себе! Тому самоосвіта - це чергова сходинка нашого педагогічного Олімпу.
         Вдосконалення якості навчання та виховання в сучасній школі безпосередньо залежить від рівня підготовки педагога. Суспільство завжди

інших, потрібно знати більше. Учитель повинен знати не тільки свій предмет і володіти методикою його викладання, а й бути обізнаним з іншими науками, різними сферами суспільного життя, орієнтуватися в сучасній політиці та економіці. Учитель повинен вчитися всьому постійно, тому що перед ним кожен рік змінюються тимчасові етапи, поглиблюються і навіть змінюються уявлення про навколишній світ.
Що таке професійне становлення педагога? Як довго проходить цей процес? Результатом професійного становлення будь-якого суб'єкта діяльності є його професійна майстерність. Ні для кого не секрет, що протягом життя людині доводиться змінювати поле діяльності, не завжди вибір, зроблений після закінчення школи, буває усвідомленим. Але, так чи інакше, будь-яка робота вимагає розвитку певних навичок.
Самоосвіта вчителя є необхідною умовою професійної діяльності педагога. Тому професійне зростання також можна назвати і пошуком свого шляху, набуттям власного голосу. Для мене план професійно-особистісного розвитку направлений на отримання  таких знань, які б сприяли розширенню освіченості у своєму предметі, підвищенню ефективності навчання предмету, сприяли б виробленню нових педагогічних прийомів і методик, розвитку творчого потенціалу у професійній діяльності. Створюючи модель програми професійно-особистісного саморозвитку, я виходила з того, що сьогодні суспільству потрібні ініціативні й самостійні фахівці, здатні постійно вдосконалювати свою особистість і діяльність. Займаючись самоосвітою згідно особистого плану саморозвитку, мною досягнуто певних результатів у роботі, які показують, що у моїх учнів формується нова система знань, умінь і навичок, розвивається самостійність, виникає інтерес до фізики, природознавства, а це все сприяє підвищенню ефективності навчання учнів.




Мотиви, які спонукають мене до самоосвіти

Бажання творчості. Вчитель - професія творча. Творча людина не зможе з року в рік працювати за одним і тим же поурочним планом або сценарієм. Робота повинна бути цікавою і приносити задоволення.
Зміни, що відбуваються в житті суспільства. Ці зміни в першу чергу торкаються учнів, формують їхній світогляд, і не хотілося б, щоб мій образ формувався у них як образ «несучасної людини».
Конкуренція. Можливість бути потрібною на роботі. Не секрет, що багато батьків, приводячи дитину до школи, просяться в клас до конкретного вчителя, предметника або класного керівника.
Громадська думка. Мені не байдуже, вважають мене «хорошим» або «поганим». Поганим вчителем бути прикро.
Матеріальне стимулювання. Без постійного засвоєння нових знань не домогтися підвищення категорії, збільшення навантаження у школі.
Інтерес. Вчитися просто цікаво. Як людина, яка щодня вчить, не буде постійно вчитися? Чи вправі вона тоді викладати?
Основні напрями професійно-особистісного саморозвитку:
1. Розширення кругозору зі своїх предметів,  культури людства:
- ознайомлення з принципами сучасної державної освітньої політики;
- оволодіння елементами інформаційної культури;
- досягнення високого загальнокультурного рівня; забезпечення якісної психолого-педагогічної підтримки освітнього процесу;
- здатність до вироблення індивідуального стилю педагогічної поведінки.
2.Задоволення специфічної потреби у практико-орієнтованих знаннях.
3.Забезпечення розвиваючого ефекту набутих знань, вирішення реальних практичних ситуацій, які виникають у процесі педагогічної діяльності.
Можна сказати, що зміст програми направлений на  вирішення реальних проблем, з якими я стикаюся в процесі своєї професійної діяльності.
Види діяльності в процесі самоосвіти, які сприяють моєму професійному зростанню як вчителя:
-  систематичний перегляд певних телепередач;
- читання методичної, педагогічної та предметної літератури;
- огляд в Інтернеті інформації з методики викладання предметів, педагогіки, психології, педагогічних технологій;
- розв’язування  олімпіадних завдань, тестів, питань ЗНО, кросвордів та інших завдань підвищеної складності або нестандартної форми;
- відвідування семінарів, тренінгів, конференцій, уроків колег;
- дискусії, наради, обмін досвідом з колегами;
- систематичне проходження курсів підвищення кваліфікації;
- організація гурткової та позакласної діяльності з предмету;
- вивчення інформаційно-комп'ютерних технологій;
- відвідування предметних виставок та тематичних екскурсій з предмету при проходженні курсів;
- спілкування з колегами в школі, районі, області та в Інтернеті;
- ведення здорового способу життя, фізичними вправами.
Результативність самоосвіти:
- Збільшення кількості учнів, які обирають мої предмети на ДПА та ЗНО.
- Збільшення кількості учнів - учасників та призерів предметних олімпіад, турнірів та різноманітних  конкурсів.
- Мої учні готують комп'ютерні презентації.
- Розробка сценаріїв для виступу учнів.
- Проведення відкритих уроків, семінарів-практикумів для педагогів школи та міста .
На власному досвіді я переконалася в тому, що сьогодні можна вчитися із задоволенням. Вчитися можна різними шляхами, і кожен вибирає собі найбільш прийнятний, але хочеться нагадати слова німецького філософа Дістервега: «Ти лише до тих пір здатний сприяти освіті інших, поки продовжуєш працювати над власною освітою ...». Бажаю всім удачі та успіху!



                           






                               Література

1.                Вчитель: Самооцінювання  /упоряд. Н. Мурашко. – К., 2007. – 128с.
2.                Гузова Л.П. Развитие профессиональной культуры учителя – фактор  успешной работы // Методист. – 2005. - №2. – С.34-37.
3.                 Довгопол І. Професійна компетентність педагога: методика комплексного дослідження. – Сімферополь, 2006. – 70с.
4.                Діагностика праці вчителя. /Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2007. – жовтень. –С.64-70.
5.                Квадріціус Л.В. Професійна самоосвіта вчителя // Управління школою. – 2006. - №13. – С.35-38.
6.                Стецюк Л.І. Методологічні основи діяльності вчителя // Все для вчителя. – 2005. - №23-24. – С.11-28.
7.                Соф’янц Е. Структура професійної компетентності сучасного педагога
      // Управління освітою. – 2006. - №17. – С.4-5.
8.                Стадник О.Л. Створення умов для розвитку творчої особистості вчителів   // Все для вчителя. – 2005. - №21-22. – С.30-32.
9.                Тевлін Б. Резерви підвищення професійної майстерності вчителів // Завуч (Шкільний світ). – 2004. - №11. – С.3-6.
10.           Темченко О. Впровадження інноваційних підходів для підвищення  компетентності педагогів // Завуч (Шкільний світ). – 2005. - №13. – С.10 (вкладка).






       ІІІ.  Індивідуальний творчий план
   вчителя української мови та літератури           
                Жовнір Марини Іванівни
на 2014-2015 навчальний рік ( ІІІ рік роботи над проблемною темою)

Розділи

Зміст роботи
Дата
Відмітка про виконання
1
Підвищення фахового рівня
1.Робота з навчально – методичними журналами, газетами, професійною літературою.
2.Участь у семінарах – практикумах вчителів української мови, педагогічних радах, нарадах, педагогічних читаннях.
3.Вивчення та впровадження інноваційних технологій на уроках української мови та літератури.
4.Підготовка виступів на педагогічних радах, методичних нарадах, засіданнях методоб’єднання вчителівгуманітарного циклу.
5.Продовжувати роботу щодо впровадження комп’ютерної підтримки викладання уроків мови та літератури.
6.Продовжувати роботу щодо впровадження методу проектів у навчально – виховний процес.
7. Участь у фахових конкурсах

Постійно


За графіком


Постійно



За графіком



Постійно


Постійно


За графіком

























2
Науково-методична робота з предмета. Інноваційні технології.
Ознайомитись та опрацювати:
1.Методичні рекомендації щодо викладання української мови та літератури у 2014 – 2015 навчальному році.
2.Методичні рекомендації щодо викладання російської мови та світової літератури  у 2014 – 2015 навчальному році.
3.Концептуальні засади нового державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти.
4.Структура та основні змістовні лінії нової програми з української мови та літератури для основної школи
5.Нормативно – правове забезпечення проведення ЗНО та ДПА у 2015 р..
6.Інноваційні педагогічні технології:технології формування мотивації пізнавальної діяльності учнів;
технології рівневої диференціації;
проектні технології.



серпень


серпень



протягом І семестру

протягом І семестру

лютий 2013р.

протягом 2012-2013 н.р.


Виконано


Виконано



Виконано


Виконано


Виконано


3
Позакласна робота з предмета.
Тиждень української мови та літератури і російської мови та світової літератури в школі ( з 26.11.14).

Виконано


4
Вивчення та запровадження передового педагогічного досвіду.
Удосконалювати роботу щодо впровадження ідей О.М. Пєхоти, Л.В. Пироженко,О.І. Пометун.


Протягом 2014-2015 н.р.
Виконано
5
Підвищення психолого-педагогічного рівня.
1.Вивчити психологічні особливості учнів.
2.Впроваджувати використання психологічних розвантажень на уроках та позаурочних заходах.
4.Проводити психологічні тестування учнів, що допоможуть їм перевірити свої можливості та нахили.

Постійно

Постійно


Постійно




ІV. Створення умов для впровадження настанов курсової перепідготовки

1.     Створення навчально-матервальної бази для проведення уроків узагальнення і систематизації знань учнів:
·        опорні схеми;
·        слайд-шоу;
·        тематичні, синхронні, хронологічні таблиці;
·        тести;
·        різнорівневі завдання.
2.     Підготовка завдань для контролю знань учнів з української мови та літератури.
3.     Оформлення фотоальбому «Літературними стежками Гуляйпілля».
4.     Створення мультимедійних презентацій для проведення уроків засвоєння нових знань.
5.     Поповнення навчально-матеріальної бази кабінету програмними електронними засобами навчання.
6.     Підбір тематики учнівських проектів.



                      




V.  Апробація творчих напрацювань вчителя
                    

1.     Проведення уроків з використанням мультимедіа ресурсів.
2.     Апробація ігрових моментів у процесі проведення уроків української мови та літератури.
3.     Апробація мультимедійних презентацій на уроках засвоєння нових знань.
4.     Апробація програмних електронних засобів навчального призначення.
5.     Організація проектної діяльності учнів на уроках української мови та літератури.


                                 




  VІ.  Практична демонстрація роботи вчителя
                     2014 -2015 н.р.

1.     Виставка творчих робіт «У лабораторії вчителя».
2.     Творчий звіт вчителя про роботу над проблемою «Формування ключових компетенцій учнів засобами інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури».
3.     Звіт про результати реалізації Програми роботи в міжатестаційний період.
4.     Презентація вчительського портфоліо.
5.     Відкриті уроки для колег з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
6.     Відкритий позакласний захід.


                               





                        VІІ.      План роботи
           кабінету української мови та літератури
                     на 2014-2015 навчальний рік

Зміст роботи
Орієнтовний тер­мін виконання
Відповідальні
І.
Ознайомлення з нормативно-правовими та навчально-методичними документами
Серпень-вересень
Учитель
1.
Ознайомлення з навчальними програмами на 2014-2015 н. р.
Серпень-вересень
Учитель
2.
Ознайомлення з Інструктивно-методичним листом на 2014-2015 н.р.
Серпень
Учитель
3.
Ознайомлення з Інструкцією ведення журналів, шкільної докумен­тації
Серпень
Учитель
4.
Ознайомлення з Інструкцією з БЖД
Серпень
Учитель

II
Розроблення нормативно-правових та навчально-методичних документів
Серпень вересень
Учитель
1.
Розроблення та затвердження календарних планів на 2014-2015  н. р.
Серпень
 вересень
Учитель
2.
Розроблення та затвердження розпорядку роботи кабінету української мови та літератури
Серпень
вересень
Учитель
3.
Систематизація матеріалів:
— обладнання,
— таблиць,
— комп'ютерних програм та презентацій,
— роздавального матеріалу
Серпень
Учитель
4.
Оновити перелік засобів навчання та обладнання для кабінету української мови та літератури
Серпень
Лаборант
III
Оновлення матеріально-технічної бази кабінету
Протягом року
Учитель
1.
Привести кабінет  у відповідність до сучасних потреб навчально-виховноґо процесу
Серпень.
Учитель
2.
Зробити ремонт приміщення класної кімнати
Серпень
Учитель
3.
Оновити стенди та навчально-методичні матеріали постійного ха­рактеру

Протягом року
Учитель
4.
Організувати озеленення кабінету
Серпень
Учитель
ІV
Методична робота
Протягом року
Учитель
1.
Забезпечити кабінет дидактичним матеріалом:
— інструктивні картки;
— завдання для моніторингу рівня навчальних досягнень
Протягом року
Учитель
2.
Забезпечити кабінет навчально-наочними посібниками і навчаль­ним обладнанням з української мови та літератури
Протягом року
Учитель
3.
Забезпечити кабінет друкованими періодичними виданнями, матеріалом масових заходів
Протягом року
Учитель


VІІІ. Матеріали, оформлені для кабінету    української мови та літератури


Наочність та матеріали
1.       
Оновлені стенди та навчально-методичні експозиції постійного характеру:­
— державна символіка;
— портрети видатних письменників;
— матеріали до теми наступних уроків;
--- літературний календар;
— орієнтовні завдання заліків. ДПА;
— додаткова інформація відповідно до навчальної програми;
— виставки кращих робіт учнів;
--- матеріали для підготовки до ЗНО.
2.       

---Поурочні плани;
---життєписи письменників і поетів;
---матеріали предметних тижнів.






                                 ІХ. Виступ з методичних питань на засіданнях методоб’єднання

1.     Використання комп’ютерних програм на уроках української мови та літератури. (Вересень)
2.     Використання мультимедіа технологій в процесі вивчення предметів гуманітарного циклу. (Жовтень)
3.     Майстер-клас «Презентації – авторські методичні розробки» (Листопад)
4.     Відкритий урок «Украдене щастя та драма людських душ (за п’єсою «Украдене щастя» І.Я. Франка». (Грудень)
5.     Система роботи з обдарованими дітьми. (Лютий)
6.     Майстер-клас «Створення ситуації успіху в організації навчальної діяльності школярів». (Березень)
7.     Особистісно орієнтований підхід у вивченні предметів гуманітарного циклу. (Квітень)





Х. Вивчення передового педагогічного досвіду

       Назва досвіду
Прізвища науковців, методистів і вчителів, що вивчають дане питання
1.
Впровадження ІКТ в освітній процес
Т. Ладиченко, О. Мокрогуз, Я. Бахма-тюк, С. Хворостенко.
2.
Основи формування базових компетентностей
Л.В. Сохань, І.Г. Єрмакова, Г.М. Несен, І.В. Родигіна, Л.М. Корінько.
3.
Інтерактивні технології
О.М. Пєхота, Л.В. Пироженко, О.І. Пометун.
4.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання
Л. Скуратівський, Г. Шелехова.





  ХІ. Конкурсна розробка уроку
                   


                                           Авторський  урок-портрет 
 
                                           М.О. Корф – вчитель  народної  школи






                                                               Вчитель  світової  літератури
                                                               КЗ  «Любимівська  ЗОШ  llll ст.»
                                                               Жовнір М.І.





                                                      2014 р.
                   

Тема  уроку.  М.О. Корф – вчитель  народної  школи
                                                                 
                                                  Школа  повинна  допомагати  дитині  стати                                  
                                                         на шлях  самостійної , чесної, творчої  пра-  
                                                  ці, знайти  своє  місце  в  житті.
                                                                                                                М.О. Корф
Мета уроку: зацікавити  учнів  особистістю  педагога-професіонала  М.О. Корфа; показати  його  роль  у  заснуванні  земських  шкіл; познайомити  із  книгою  для  читання  «Наш  друг»;  розвивати  вміння  аналізувати   художній  твір;  виховувати  інтерес  до  історії  рідного  краю.
Тип  уроку: урок засвоєння нових знань
Форма уроку: урок позакласного читання
Обладнання: портрет  М.О. Корфа, комп’ютер, проектор, екран, демонстра-
               ційні  слайди, виставка  книг  І. Кушніренка  та  В. Жилінського  про  
               М.О. Корфа, ілюстрації до  книги  Миколи  Олександровича  «Наш  
               друг».
                                                    Хід  уроку
І.Організаційний момент.
 Вступне  слово  вчителя.
- У  всі  часи  важливою  та  почесною  професією  була  професія  вчителя.  Роботу  вчителя  завжди  вважали  однією  з  величних  справ  історії, а  самого  педагога  «живим  ланцюгом  між  минулим  і  майбутнім, величним  працеборцем  істини  і  добра».  Адже  в  усі  часи  вчитель  був  не  лише  організатором  навчально-виховного  процесу, а  й  найважливішим  носієм  наукової,  світоглядної, моральної, естетичної  інформації.
   Ті  педагоги, які  повністю  віддаються  роботі , «віддають  свої  серця ді-тям», залишаються  для  нащадків  прикладом  високого  благородства  у  га-лузі  народного  просвітництва.  Таким  прикладом  високої  духовності  та  благородства  для  нас  є  К.Д. Ушинський, В.О. Сухомлинський  та  багато  інших.

ll. Мотивація  навчальної  діяльності.
Слово  вчителя.
- Пропоную  вам  завітати  до  оселі  ще  одного  великого  педагога  М.О. Корфа, для  того , щоб  краще  зрозуміти, що  значить  бути  вчителем  народної  школи  і  чи  легка  ця  справа – служіння  рідному  народу.
lll.  Повідомлення  теми  уроку.
-  Сьогодні  на  уроці  ми  познайомимося  із  творчістю  нашого  земляка, уродженця  Харкова, жителя  села  Нескучного  Великоновоселківського  району  Донецької  області  і  села  Темирівки-1  Гуляйпільського  району  Запорізької  області, з  видатним  вітчизняним  педагогом, гуманістом, за-сновником  перших  шкіл  земського  типу, громадським  діячем, автором  власної  концепції  навчання, яка  сприяла  розвитку  педагогічної  освіти.
lV. Сприйняття  нових  знань.
1.     Розповіді  «учнів-літературознавців».
Дитинство  та  виховання  молодого  барона  Корфа М.О.
(Демонстрація  портрета  М.О. Корфа)
   Народився  Микола  Олександрович  Корф  2  червня  1834  року  в  Харкові.  Мати  його  була  малоросійська  поміщиця, а  батько – остзейський  барон, але  зовсім  обрусівший.  Батько  Миколи  Олександровича  чудово  володів  німецькою  та  французькою  мовами  і  на  той  час  вважався  досить  освіченою  людиною.  Мати  померла, коли  йому  був  лише  рік, а  батька  він  втратив  в  13  років.  Овдовівши, батько  одружився  вдруге, та  мачуха  виявилася  не  дуже  доброзичливою.  Можливо  тому, батько,  Олександр  Федорович, забирає  малого  барона (йому  було  6  років)  з  власного  дому  і  відправляє  до  тітки. Ще  під  час  перебування  у  домі  батька  Микола  Олександрович  багато  часу  проводив  з  прислугою, співчуття  та  добре  ставлення  яких  він  відчував.  До  того  ж, прикладом  у  ставленні  до  простого  люду  для  нього  завжди  був  батько – Олександр  Федорович.  Батько  дуже  гуманно  ставився  до  кріпаків  і  того  ж  вимагав  від  сина.  Коли  Ми-колі  Олександровичу  було  9  років, батько  відвіз  сина  у  Новгород, де  його  вихованням  займався  гувернер-німець.  Через  рік  Микола  Олександрович  потрапляє  в м.  Вєрро  у  Ліфляндію  у  відомий  навчальний  заклад  Крюммера, де  він  пробув  2  роки (1844-1845 рр.)  Щоб  підготуватися  до  вступу  у  ліцей, Микола  Олександрович  вступив  до  Петербурзького  пансіону  О.Я. Філіппова.  Саме  в  цій  людині  Корф  розгледів  ідеал  вчителя.  У Олександрівському  ліцеї  він  навчався  протягом  6  років, та  закінчив  зі  срібною  медаллю.  Після  закінчення  ліцею  Корф  вступає  на  державну  службу  до  Департаменту  Міністерства  юстиції, та  ця  справа  виявилася  не  до  душі  молодому  барону  і  він  покидає  все  та  переїздить  до  свого  родинного  помістя  в  селі  Нескучному  Катеринославської  губернії.  Тут  він  одружився  з  дочкою  місцевого  поміщика – Марією  Михайлівною  Клевцовою.
2.     Розповіді  «учнів-літературознавців».
Корф М.О. – видатний  педагог  та  новатор  у  сфері  освіти.
   У  1867  році  Микола  Корф  починає  роботу  по  організації  народної  освіти  в  Олександрівському  повіті, втілення  якої  він  планував  через  відкриття  народних  шкіл.  Під  його  впливом  місцеві  поміщики, захоплені  ідеєю  зближення  з  колишніми  кріпаками, з  радістю  ставали  опікунами  шкіл  та  витрачали  на  це  не  тільки  власний  час, а  й  гроші.  Крім  цього, і  сільські  общини  почали  надавати  допомогу  народній  освіті.
   Вирішуючи  організаційні  та  фінансові  проблеми, Корф  запрошував  здібних  молодих  людей  на  посаду  вчителя  та  особисто  займався  їх  підготовкою  до  педагогічної  діяльності. Важливим  моментом  у  підготовці  вчителів  була  організація  бароном  Корфом  учительських  з’їздів, на  яких  майбутні  педагоги  ділилися  досвідом.
   З  початком  земської  реформи  Микола  Корф  проявив  себе  здібним  публіцистом.  Його  напрацювання  друкувались  у  провідних  періодичних  виданнях  країни.
У  1880  році  Микола  Олександрович  повернувся  в  Росію , але  й  там  взявся  за  педагогічні  справи.  Він  активно  зайнявся  проблемою  відкриття  недільних  шкіл  для  дорослих, відкривши  у  себе  на  малій  батьківщині  дві  подібні  школи.
   У  1881 році  під  керівництвом  М.О. Корфа  пройшов  з’їзд  земських  на-родних  вчителів  в  місті  Херсон, в  ньому  прийняли  участь  близько  250  вчителів.  В  червні  1883  року  барок  Корф  керував  учительським  з’їздом  в  Бердянському  повіті, а  у  вересні  цього  ж  року  його  було  обрано  почесним  опікуном  «Гнедінського  ремісничого  училища».  Це була  остання  справа, якою  енергійно  займався  Микола  Корф.  13  листопада  1883  року  він  помер  у  Харкові  «від  остаточного  життєвого  знесилення», як  встановили  лікарі  причину  його  смерті.
3.     Словникова  робота.
Земська  школа  і  народна  школа – синоніми.
Це  загальноосвітня  школа  з  3-річним  терміном  навчання  лише  як  однокомплектна, де  один  учитель  проводить  заняття  з  усіма  трьома  класами.
4.     Розповіді  «учнів-літературознавців».
Благодійна  діяльність  барона  Корфа.
   Корф, побачивши  стан  сільських  шкіл, зрозумів, що  треба  щось  зміню-вавти.  Власним  прикладом, гарячим  словом  на  земських  зборах  та  сіль-ських  сходах  закликав  до  участі  у  шкільній  справі  сільські  громади, зем-ських  діячів, поміщиків, мирових  суддів.  Не  шкодував  і  власних  коштів – всі  свої  прибутки  від  видання  своїх  творів  він  направляв  на  справу  всього  свого  життя, на  народну  освіту.
   У  своєму  домі  М.О. Корф  влаштовує  вчительську  семінарію  та  сам  готує  вчителів: проводить  показові  уроки, розповідає  про  нові  методи  роботи, складає  навчальні  програми.  Вся  ця  діяльність  проводилася  виключно  коштом  барона  та  була  для  нього  абсолютно  неприбутковою.
   Та  не  всі  були  у  захваті  від  діяльності  барона  Корфа.  Так, у  1872  його  забалотували  великі  землевласники, та  все  ж  він  був  обраним  гласним  від  селян.  Але  згодом, втомившись  від  постійного  непорозуміння, Микола  Олександрович  покидає  не  лише  посаду, а  й  батьківщину  і  переїздить  до  Женеви.
   Повернувся  Корф  на  батьківщину  1880 р.  Після  повернення  він  одразу  взявся  до  улюбленої  справи: займається  перевіркою  роботи  шкіл  і  знову  влаштовує  нововведення.  За  його  ініціативи  та  на  його  кошти  створю-ються  повторювальні  недільні  школи  для  повторення  та  закріплення  знань, отриманих  у  школі.  У  школах  створював  бібліотеки.  Влітку  1882 р.  була  створена  бібліотека  при  Майорській  недільній  школі, і  створена  вона  була  на  власні  кошти  барона  та  на  пожертвування.
   Тож  М.О. Корфа  ми  можемо  по  праву  назвати  не  тільки  видатним  пе-дагогічним  діячем  та  новатором  у  сфері  освіти, але  й  справжнім  благо-дійником.  Благодійництво  для  нього  було  не  даниною  моді, не  намаган-ням  отримати  певні  привілеї – це  було  справою  честі, справжнім  вболі-ванням  за  долю  свого  народу.
5.     Демонстрація  мультимедійної  анімованої  презентації  до  уроку  «Садиба  Нескучне».
   Слово  вчителя.
-         Пропоную  вам  заочну  екскурсію  садибою  Нескучне. (Мультиме-дійна  анімована  презентація  додається).                        
             Слайд №1. Садибу  Нескучне  засновано  у  середині  50-х  років  XlX  століття  бароном  М.О. Корфом – видатним  педагогом, просвітником, зем-ським  діячем.
             Слайд №2. Розташовано  садибу  на  березі  р. Мокрі  Яли  у  великому  лісопарку, що  був  посаджений  бароном  Корфом  разом  із  нескученськими  селянами. 
            Слайд №3. Після  смерті  М.О. Корфа, його  старша  дочка, Катерина  Миколаївна  одружилася  з  Вол. І. Немировичем-Данченком.  Протягом  30  років  садиба  була  улюбленим  місцем  відпочинку  та  творчої  роботи  ди-ректора   Московського  Художнього  театру, режисера  та  народного  арти-ста  СРСР.
           Слайд №4. У  садибі  народилося  багато  п’єс, романів, повістей, роз-повідей  та  режисерських  розробок  Володимира  Івановича.
          Слайд №5. Велося  широке  листування  з  А.П. Чеховим, К.С. Станіславським, О.Л. Кніппер-Чеховою, О.М. Горьким  та  багатьма  іншими  діячами  культури.
          Слайд №6.  У  різні  роки  тут  бували  Сумбатов-Южин, Сімов, Лужський, Ізралевський, Карпов  та  інші  колеги  із  світу  мистецтва.
          Слайд №7.  З  1992 р. в  головному  домі  садиби  відкрито  меморіаль-ний  музей  Вол. І. Немировича-Данченка, як  відділ  Донецького  обласного  краєзнавчого  музею.
          Слайд №8. Експозиція  музею  розташована  у  5-ти  залах  і  розповідає  про  життя  і  діяльність  як  барона М.О. Корфа, так  і  Вол. І. Немировича-Данченка.
          Слайд №9. У  кімнатах  головного  будинку  садиби  відтворено  обстановку, що  оточувала  його  мешканців  століття  тому.
         Слайд № 10. Особливого  шарму  музею  надають  особисті  речі  родини  М.О. Корфа  і  Вол. І. Немировича-Данченка, а  також  театральні  костюми, деталі  декорацій, програми  і  афіші  МХАТу.
        Слайд №11. Садибу  Нескучне, як  пам’ятник  історії  та  культури, внесено  до  «Державного  реєстру  національного  культурного  надбання»  України.
6.     Знайомство  з  книгою  М.О. Корфа  «Наш  друг».
    А) Слово  вчителя.  (Демонстрація  книги  М.О. Корфа  «Наш  друг»).
    -У  1871  році  вийшла  друком  книга  для  читання  «Наш  друг» М.О. Корфа.  Вона  пропонувала  доступні  при  початковому  навчанні  знання  тваринного  світу, гігієни, географії, мінералогії  та  інші  на  практичні  потреби  селянського  побуту.
   Увесь  зміст  книжки – теми  бесід  з  учнями, розумові  вправи, завдання  для  письмових  робіт, уроки  правопису  та  інші – звертався  не  стільки  до  пам’яті, а, перш  за  все, до  самостійної  думки  дитини.
   Книга  «Наш  друг», яка  задумувалась  як  доповнення  до  «Рідного  слова»  К.Д. Ушинського  на  практиці  земських  сільських  шкіл, стала  незамінним  посібником-практикумом  з  навчання, розвитку  в  учнів  задатків  логічного  мислення.
   Симон  Іванов, член  Олександрівської  училищної  ради, у  1882  році  писав: «…при  краткости  времени, затрачиваемого  на  обучение  детей  в  на-родной  школе, книга  барона  Н.А. Корфа  «Наш  друг»,  в  этом  отношении неземенима.»
   Книга  «Наш  друг»  користувалася  великою  популярністю  і  витримала  19  видань, з  них  тільки  16  до  1893  року.  Її  перевидавали  декілька  раз.
    Б). Читання  учнем  оповідання  «Як  Івана  до  школи  віддали» (з  книги  «Наш  друг»).
   Іван  був  хлопчиною  років  десяти. По  батькові  його  називали  Петрови-чем, а  прізвище  мав  Лобов.  У  нашого  Івана  Петровича  Лобова  був  стар-ший  брат.  Після  збору  врожаю, мати  Івана  говорить  батькові: «Після  По-крови  час  вже  нашого  Івана  до  школи  віддати; бо  у  нас, крім  Вані, є  Семен, який  вже  не  мало  може  допомагати  нам  в  полі  і  вдома».  «Нехай  ходить», - відповів  батько.  Купили  Івану  чоботи  та  шубу, і  став  він  до  школи  ходити.  Коли  виріс  наш  Іван, то  і  згадував  він, бувало, батька  і  матір.  Перехрестившись, говорив: «Спасибі  вам, рідні, за  те, що  в  школу  віддали, розуму  навчили, шматок  хліба  дали».
    В). Бесіда.
   - За  що  Іван  дякував  своїм  батькам?
   - Чи  було  бажання  в  Івана  вчитися?
   - Яке  значення  хлопчина  приділяє  освіті?
   - Назвіть  тему  та  ідею  оповідання.
  Г). Переказ  учнем  оповідання  «Школа» (з  книги  «Наш  друг»).
                                                    Школа
                                  (лист  учня  своєму  брату)
                                            Любий  брате!
   Я  звик  тобі  писати  про  все, тому  сьогодні  розповім  про  те, як  я  вступив  до  школи.
   Жоден  хлопчик  не  ходив  до  школи  з  нашого  села, тому  мені  не  було  у  кого  запитати: б’ють  у  школі  чи  не  б’ють?  Підійшов  я, любий  брате, до  великої  будівлі, в  якій  вчилися  діти  і  став  під  вікнами.  Бачу, в  школі  різні  нові  для  мене  речі: вчитель, учні, шкільні  ослони, книжні  шафи, книги, дошки, олівці.
   Ось, учитель  взявся  за  палицю.  «Ой, як  буде  бити, то  втечу  додому», - подумав  я.  А  вчитель  підійшов  до  шафи, дістав  із  неї  картину  і  став  на  ній  показувати  різні  тварини.  На  картині  був  ведмідь, заєць, свиня, - я  їх  впізнав.  Учні  так  весело  дивилися  на  вчителя, а  до  картини  тяглися  зі  своїх  місць.  «Ні, в  школі  не  б’ють», - подумав  я  і  зайшов  до  будівлі.
   Тепер  живеться  мені  в  школі  добре.  Напиши  і  ти  мені, як  живеш.
                                                                        Люблячий  тебе  брат  Аким  Ковальов
 Д). Бесіда  з  елементами  аналізу.
 - Про  кого  говориться  в  оповіданні?
 - З  якою  метою  хлопчик  прийшов  до  школи?
 - Чому  в  Акима  виникло  таке  питання: б’ють  в  школі  чи  не  б’ють?
 - Яке  враження  від  навчання  отримували  учні  в  школі?
 - Чи  приносив  задоволення  дітям  урок ?
 - Чим  схожі  оповідання  «Як  Івана  до  школи  віддали»  та  «Школа»?
 - Що  хотів  сказати  автор  цими  оповіданнями?
 - Як  ви  думаєте, чи  гарним  учнем  став  Аким?  Обгрунтуйте  свою  думку.
 - Аргументуйте  своє  ставлення  до  героя.
 Е). Конкурс  «Красномовство».
 - Складіть  судження  на  тему: «Значення  освіти  для  кожного  з  нас».
V. Усвідомлення  нових  знань.
 А). Узагальнююча  бесіда.
 - Чому  М.О. Корфа  ми  називаємо  земляком?
 - Поясніть  значення  понять  «земська  школа», «народна  школа».
 - Чому  життя  М.О. Корфа  ми  невід’ємно  поєднуємо  із  життям  нашої 
   держави?
-Яка  книга  Миколи  Олександровича  є  продовженням  підручника  К.Д. Ушинського  «Рідне  слово»?
 - Де  знаходиться  меморіальний  музей-садиба  Немировича-Данченка?
Б). Характеристика  барона  М.О. Корфа  (прийом  «Гронування»)



                                       Барон  М.О. Корф

педагог-новатор               патріот  південно-східної  України            гуманіст
   
        засновник  перших  шкіл         громадський  діяч                 автор  власної
        земського  типу              письменник                                         концепції  нав-
                                                                                                                    чання
Vl. Підсумок  уроку.                                                                                                                   
А). Цитатна  доріжка.
   Уже  само  по  себе  литературная  деятельность  поражает  своими  раз- мерами.  К  этому  нужно  прибавить  ещё  очень  большой, сложный  и  раз-нообразный  труд, который  выпадал  на  долю  барона  при  непосредствен-ном  его  участии  в  деле  народного  образования.
                                                                                                                М.Л. Песковский
   Он  создал  большое  и  бессмертное  в  государственном  отношении  дело- разумную  русскую  народную  школу  и  блестяще  вписал  своё  имя  на  страницах  нашого  народного  образования  на  вечные  времена…
                                                                                                                 М.Л. Песковский
   Я  знайшов  Вашу  книгу  «Русская  начальная  школа»   і  прочитав  з  вели-ким  інтересом.  Вона  без  сумніву  дасть  величезну  користь  усім  тим  зем-ствам, у  яких  є  порядні  люди, що  розуміють  всю  важливість  народної  школи.
                                                                                                                    К.Д. Ушинський
Б). Обговорення  цитатного  матеріалу.
 - Яке  із  висловлювань, на  ваш  погляд, найповніше  розкриває  особистість  барона  М.О. Корфа?  Спробуйте  доповнити  цитатну  доріжку  власними  лаконічними  висловлюваннями  про  педагога-новатора.
В). Читання  й  пояснення  епіграфа.
 - Поясніть, як  ви  розумієте  епіграф  уроку.
 - Чи  вам  школа  допомагає  стати  на  шлях  самостійної, чесної, творчої  праці?  Як  саме?
Vll . Домашнє  завдання.
1.     Прочитати  оповідання  з  підручника  «Наш  друг»  М.О. Корфа  «Книга», «Чорнильниця».
2.     Написати  твір  на  тему: «Справа  його  не  забута» (за  творчістю  баро-на  М.О. Корфа).



Результати роботи










           




            







          



           







           



            








          




           








         





         






     
 

   














Немає коментарів:

Дописати коментар